


An important element in the Thai success story during the boom years of  the
late 1980s and early 1990s was the flourishing and politically interventionist
print media. Politics and the Press in Thailand is the first book in English to examine
the tangled web of  relationships linking newspaper owners, editors, columnists
and reporters, with leading politicians and power-holders.

Duncan McCargo was granted unique access to the editorial meetings and
newsrooms of  Thailand’s leading newspapers. Drawing on numerous interviews
and extensive observation, this book unpacks the contradictions and dichotomies
that underlie political coverage in the Thai language press. This highly original
book discusses in detail:

• the historical and conceptual background of  the press in Thailand
• the process of  political news-gathering
• the work of  parliamentary reporters
• the internal politics of  a newsroom
• the influential role of  political columnists
• the impact of  the 1997 economic crisis on the Thai press.

McCargo argues that Thai definitions of  ‘news’ and ‘comment’ lead to a passive
attitude to news-gathering and questionable reporting practices based on
reproducing the opinions of  politicians and other senior figures. It is suggested
that only a systematic reform of  the news-gathering and news-production
processes will lead to a substantive change in the way ‘news’ is presented to the
Thai people.

Duncan McCargo is a senior lecturer in politics at the University of  Leeds.
His other books include: Chamlong Srimuang and the New Thai Politics (Hurst, 1997),
Media and Politics in Pacific Asia (Routledge, 2001) and Reforming Thai Politics

(edited, NIAS, 2001).

Politics and the Press
in Thailand



Southeast Asia is a dynamic and rapidly changing region which continues to defy
predictions and challenge formulaic understandings. This series will publish
cutting-edge work on the region, providing a venue for books that are readable,
topical, interdisciplinary and critical of  conventional views. It aims to communi-
cate the energy, contestations and ambiguities that make Southeast Asia both
consistently fascinating and sometimes potentially disturbing.

This series comprises two strands:

Rethinking Southeast Asia aims to address the needs of  students and teachers, and
the titles will be published in both hardback and paperback.

Routledge Research on Southeast Asia is a forum for innovative new research intended
for a high-level specialist readership, and the titles will be available in hardback
only. Titles include:

Politics and the Press in Thailand
Media machinations
Duncan McCargo

Rethinking Southeast Asia
Edited by Duncan McCargo, University of  Leeds, UK



London and New York

Politics and the Press
in Thailand
Media machinations

Duncan McCargo



First published 2000
by Routledge
11 New Fetter Lane, London EC4P 4EE

Simultaneously published in the USA and Canada
by Routledge
29 West 35th Street, New York, NY 10001

Routledge is an imprint of  the Taylor & Francis Group

© 2000 Duncan McCargo

All rights reserved. No part of this book may be reprinted or reproduced
or utilised in any form or by any electronic, mechanical, or other means,
now known or hereafter invented, including photocopying and recording,
or in any information storage or retrieval system, without permission in
writing from the publishers.

British Library Cataloguing in Publication Data
A catalogue record for this book is available from the British Library

Library of  Congress Cataloging in Publication Data
McCargo, Duncan.

Politics and the press in Thailand: media machinations/Duncan
McCargo.
Includes bibliographical references and index.
1. Press and politics – Thailand. I. Title. II. Series.

PN4751 .M38 2000
079'.593–dc21 00-057637

ISBN 0–415–23376–3

This edition published in the Taylor & Francis e-Library, 2005.

“To purchase your own copy of this or any of Taylor & Francis or Routledge’s
collection of thousands of eBooks please go to www.eBookstore.tandf.co.uk.”

ISBN 0-203-99599-6 Master e-book ISBN

(Print Edition)

www.eBookstore.tandf.co.uk


Acknowledgements vi

1 Introduction: politics and the media in Thailand 1

2 Political news-gathering in Thai language newspapers 31

3 The role of  political reporters 51

4 Inside a political daily: editorial politics at Matichon 82

5 Investigative reporting? The strange case of  ‘Dr S’ 107

6 The power of  the political columnist 136

7 Conclusion 166

Appendix 177

Notes 178

Select bibliography 194

Index 198

Contents



This book would not have been written without David Beetham, who urged
me to apply for the Economic and Social Research Council Research
Fellowship which funded my work. I can only hope that the outcome justifies
the faith he placed in me. The book is one major ‘output’ from my 1994–9
ESRC project H52427002694, ‘The politics of the media in Thailand and
Pacific Asia’. I gratefully acknowledge funding for my year’s fieldwork in
Bangkok (1995–6) from the ESRC, the British Academy Committee for South-
East Asian Studies, and the Department of Politics, University of Leeds. I am
greatly indebted to David S. Bell, my former Head of Department, for all his
practical support.

In Thailand, I owe so many debts that I can never begin to repay them. I
should like particularly to thank the editorial staff  and reporters of  the following
publications: Athit (especially Chatcharin Chaiyawttn), Thai Rath (especially
Pramote Fai-uppara), Matichon (especially Sommai Paritchart), Phujatkan Daily

(especially Khamnoon Sitthisamarn), and Siam Post (especially Roj Ngamman), as
well as all the parliamentary reporters I encountered (especially Charin
Chamsakorn and Sirikan Onpheng) and the many other media staff  with whom
I came into contact during my research. I would especially like to thank all those
who granted me interviews. Some of  my sources have preferred to remain
anonymous.

I am also very grateful to the following for their invaluable help and encour-
agement: Abhisit Vejjajiva, William A. Callahan, Chavarong Limpattamapanee,
Matthew Copeland, Gordon Fairclough, Paul Handley, Kevin Hewison,
Chalinee Hirano, Jane Vejjajiva, Korakot Surakul, Nattaya Chetchotiros,
Nopporn Wong-Anan, Parichart Chotiya, Surasavadee Hunpayon, Walailak
Piriyasurawong, Wilasinee Phiphitkul, and Wiraphan Tomibun.

The National Research Council of  Thailand kindly provided me with
research permission for the study. My local mentor, Sombat Chantornvong, not
only sponsored my NRCT application but has also been a constant source of
advice and ideas for the past decade. While Sombat is Thailand’s most
distinguished political scientist, Ubonrat Siriyuvasak is the most outstanding
Thai scholar of  media. I have learned an enormous amount from them both.

Acknowledgements



Acknowledgements  vii

I am also extremely grateful to Kevin Hewison, Kittipong Soonprasert,
Nantiya Tangwisutijit, Naruemon Thabchumpon and Savitri Gadavanij, who
kindly gave me useful comments and answered questions on draft chapters.
Kanokrat Lertchoosakul helped me with additional research assistance in April
and May 2000. The remaining mistakes and misinterpretations are all mine.

Duncan McCargo
Leeds

June 2000





The media in Thailand is one of  the principal sites of  political contestation.
Although the electronic media remains subject to considerable state control, the
print media has carved out a great deal of  political space for itself. Few countries
in the world have a print media as vibrant and energetic as Thailand’s.
Newspapers report freely and comment critically on all aspects of  politics. The
press is one of  the most dynamic elements in Thai civil society, constantly
monitoring and checking the power of  both elected politicians and unelected
bureaucrats. The Thai press proved its mettle in the political crisis of  May 1992,
when strong pressure from the print media was an important factor in driving
the unpopular Suchinda government from office.

The Thai press is an island of  outspokenness in a tight-lipped ocean. No
other ASEAN country apart from the Philippines permitted the existence of
such a lively, critical, and highly independent press.1 The press in Vietnam and
Burma was controlled by authoritarian regimes; in Malaysia and Singapore,
formal and informal mechanisms of  censorship abounded, while in Indonesia,
until the fall of  Suharto in 1998, self-censorship was widespread and publica-
tions were under constant threat of  closure by the authorities. Unlike its
counterparts in most of  Southeast Asia, the Thai press has largely secured the
right to say what it likes. Whereas in most other Southeast Asian countries the
media is largely subordinate to state power, in Thailand relationships between
the media and power-holders are vastly more ambiguous, and the issues involved
more complex and subtle. This book sets out to explore those ambiguous
relationships and complex issues, looking in some detail at the character of
political coverage in the Thai press.

Background: the workings of  the Thai press

This book is concerned primarily with the Thai language press. The over-
whelming majority of  newspaper readers read Thai language newspapers: at the
time of  fieldwork, the two major English language dailies (Bangkok Post and The

Nation) had circulations of  only around 60,000 each.2 By contrast, the best-selling
Thai language daily Thai Rath sold around 700,000 (over a million on the twice-
monthly lottery days); its rivals Daily News and Khao Sot sold in the region of

1 Introduction
Politics and the media in Thailand



2  Politics and the media in Thailand

400,000 and 160,000 respectively, whilst Matichon (a more serious newspaper)
sold around 120,000. Other politically important newspapers at the time of
fieldwork in 1995 included Phujatkan (70,000) and Siam Post (60,000). The
majority of  Thai politicians and political journalists are unable to read English
well, and obtain the bulk of  their news from Thai language sources.

Thai language newspapers exist in a parallel world to that of  Thai politicians
and political parties. Not for nothing is the best-selling Thai Rath sometimes
referred to as a ‘second government’. There are close connections between
politicians and those who write about politics in Thai language newspapers.
These are mutually beneficial arrangements. Both worlds are rich in rumour and
gossip, characterised by constant power-play and intrigues.

Most of  the research for this book was carried out during a year of  fieldwork
in Bangkok, from February 1995 to February 1996. I engaged in several spells of
participant–observation research, lasting anything from three weeks to two
months, at the following locations: the editorial office of  Athit Weekly (March
1995); the political desk of  Thai Rath newspaper (April 1995); the reporters’
room at the Thai parliament (May 1995); the executive editor’s office, Matichon

newspaper (July–August 1995); the culture desk, Phujatkan Daily newspaper
(October–November 1995); and the front-page desk, Siam Post (November 1995
to January 1996). Fieldwork typically involved working closely with newspaper
staff, attending daily news meetings and other editorial meetings, accompanying
reporters to events, and conducting both formal and informal interviews. The
primary focus of  my research was the methods and approaches of  media
practitioners to the coverage of  political news; I was only secondarily interested
in the political issues that the press was engaged in covering.

This book argues that, for all its vitality, strengths and remarkable achieve-
ments, the Thai press remains constrained by a number of  factors from acting as
a fully effective force for political change. Successful though they may often be in
applying decisive pressure at times of  political crisis, Thai newspapers are at the
same time failing their readers and their society in numerous respects. In part,
these shortcomings reflect structural problems within Thailand’s state and
society, and have important historical explanations. But another set of
shortcomings reflect failures on the part of  newspaper owners, editors,
columnists and reporters to adapt to changing political conditions, and to change
and improve their news-gathering methods and working practices over time. A
fundamental argument of  this book is that political news-gathering in Thailand
remains locked in a kind of  time warp.

One striking feature of  political coverage in the Thai language press (dis-
cussed in detail in the news-gathering chapter) was the preoccupation with the
gathering of  quotations from ‘big shots’ in public life and the political world.
The bulk of  political news actually comprised a series of  such quotations,
without any real analysis, explanation or background. News had a different
character and meaning from ‘news’ as understood in most other countries, even
other countries in the same region. This was not a problem created by individual
reporters but was inherent in the news-gathering system, which saw ‘collections



Politics and the media in Thailand  3

of  opinion’ as equivalent to news. Whereas in most countries a news story had to
have a clear point and was always summarised or set in context, in the world of
Thai political news these principles were anathema. The contrast could not have
been more explicit with a western publication such as The Economist, which had a
policy of  only using direct quotations from news sources where there was an
important reason for doing so, and would rarely use more than a couple of
sentences of  direct speech. Accounting for this style of  political news involves
examining the Thai cultural and political context.

Thai newspapers maintained a strict distinction between two kinds of  politi-
cal material: news (consisting of  the opinions of  important figures in the wider
world) and comment (consisting of  the opinions of  important figures inside the
newspaper). In this status-based order, mere reporters had limited powers; they
were not entitled to analyse or explain anything.3 Analysis was the sole
responsibility of  columnists, who were already senior figures. But in practice,
their ‘analysis’ was largely a matter of  their personal opinion.4 What was largely
absent was the sense of  a duty on the part of  newspapers to inform and explain
political developments to readers who were not ‘in the know’, who needed
concise and accessible information. Columnists often preferred to write in an
opaque fashion, demonstrating their own inside knowledge; in this way they tried
to show their seniority and importance, their power over others.

Information (especially politically sensitive information) cannot necessarily be
readily obtained in Thailand, even by those with good research skills. Because in
Thai society access to information – like access to wealth and to power – derives
mainly from inside connections, who you know largely determines what you
know. Those who write for Thai newspapers and who wish to obtain exclusive
stories need to establish ‘special relationships’ with news sources. Unfortunately,
forming such a special relationship often involves compromising journalistic
integrity. In some cases, ‘special relationships’, for example between columnists
and politicians, involve newspaper staff  in receiving material benefits.

For the most part, however, the political coverage of  Thai newspapers more
reflects a very high degree of  bureaucratisation and routinisation. Reporters
operate as channels for the pronouncements of  ‘big shots’, both senior
bureaucrats and party politicians. Reporters typically have a very limited range
of  news sources, and lay themselves open to performing a public relations role
for vested interests: to a large extent, they ‘wait for news’ rather than ‘look for
news’. The apparatus of  political news-gathering, focused as it is on key
institutions such as Government House, parliament and the major ministries,
reflects a highly conservative agenda which serves the interests of  the state.5

Another feature of  the Thai news media is its Bangkok focus. The extent to
which Bangkok Thais are Bangkok-centric in their perception of  Thailand is
difficult to exaggerate; to the non-Thai, it can appear difficult to credit. The
division of  editorial departments into desks is revealing: typically, Thai
newspapers have desks for types of  news such as crime, politics, business, foreign
news, sport, women, environment and entertainment. In addition to these, they
have a separate desk for ‘provincial’ news. Any news story which breaks outside



4  Politics and the media in Thailand

Bangkok is first and foremost a provincial story; only in a secondary sense will it
be considered a crime story, a political story, or whatever.

Thai newspapers do not, as a general rule, maintain proper news bureaux
staffed by career reporters in provincial areas.6 Instead, provincial news is the
domain of  ‘stringers’, who are paid largely by the story. Many stringers work for
several different newspapers. Their status as local people in their districts and
provinces makes it difficult for them to report objectively on many of  the events
which take place, since they work of  necessity in close proximity with the very
same government officials and businesspeople who are often most implicated in
any illegal or semi-legal dealings. Provincial news is generally relegated to special
pages designated for such news, most of  which is extremely routine in nature.
Most Bangkok-based reporters are uncomfortable travelling to provincial areas
(other than areas with which they have some personal or family connections),
and experience difficulty in obtaining news stories there. For them, important
events are those which occur in the capital, or at least those involving national-
level political figures. Beyond Bangkok is a kind of  hinterland, where nothing of
much significance is deemed to occur. Thus a typical political desk of  a Thai
newspaper might have twelve to fifteen reporters, none of  whom ever venture
outside Bangkok, except either to accompany a politician (such as the prime
minister) on a provincial visit or to cover an election. The broad gamut of
political activities which take place outside the capital, ranging from party
meetings to farmers’ protests, are dealt with mainly on inside pages, in short and
dismissive stories.

The weakness of  the system of  provincial stringers was clearly illustrated
during the run-up to the May 1995 no-confidence debate, when the Chuan
Leekpai government was under attack over its handling of  a land reform
programme. Controversial former Deputy Agriculture Minister Suthep
Theuksuban, the figure at the centre of  the scandal, made a fiery and entirely
unrepentant speech in his southern constituency of  Surat Thani on 18 April. He
called upon his supporters to march on Bangkok in their hundreds of  thousands,
to back up his stance on land reform. Local stringers in the province filed reports
on the rally for all the main Bangkok dailies, but took the precaution of  omitting
Suthep’s rabble-rousing call for a march on Bangkok. The only newspaper to get
the story was Siam Post, which had flown one of  its Bangkok-based political
reporters down to Surat to listen to Suthep’s speech. Once the story had
appeared all over the front page of  Siam Post, it was quickly picked up by other
national newspapers and became a major issue, further undermining the
credibility of  the Democrats.7 Yet the fact that an important development could
be missed by all but one of  the national papers because of  self-censorship on the
part of  their stringers illustrated the weakness of  the stringer system, and begged
the question: how many significant issues and developments (especially
‘upcountry’) were missed by the national press simply because of  structural
problems in their news-gathering operations?

It is often argued that the transformation of  the news media from relatively
small-scale operations to the industrial character which it enjoyed in the 1990s



Politics and the media in Thailand  5

has led to an increasingly commercialised and business-oriented news media in
Thailand. It is certainly the case that some Thai newspapers now form part of
large business groups: these include Thai Rath, Matichon, The Nation and Phujatkan.
Nevertheless, it is also the case that very few Thai newspapers are published
solely for business reasons. Perhaps the single outstanding example of  a profit-
oriented major newspaper is Daily News, the second best-selling Thai language
newspaper, produced by a family company which has never sought to involve
itself  greatly in political activities. Most other newspapers in Thailand are
preoccupied not simply with increasing sales or advertising revenues, but also
with exerting various forms of  political and economic power and influence. Only
a handful of  newspapers (Thai Rath, Daily News, Matichon, Khao Sot, The Nation,
Krungthep Thurakit, Bangkok Post) have turned in regular and consistent profits.
Most others are essentially loss-leaders, fronts for advancing the views and
interests of  their owners. This has long been the tradition of  the Thai press;
newspapers have been vehicles for political lobbying, backstabbing and rabble-
rousing, used by all manner of  groups ranging from disgruntled foreigners to
rightist vigilantes, from the military to communist insurgents, from party
politicians to besieged monarchs. The purpose of  owning a newspaper has been
to advance your views, to get your voice heard, to talk up the prices of  shares in
companies you own, to discredit your enemies, to promote the interests of  a
friendly politician. Nor have these activities been confined to the formal owners
of  the newspaper, but they have also been available to those who could obtain
access to its pages.

The distinction between news and comment in the Thai context has the effect
of  creating a class of  columnists with considerable licence to voice their personal
views. Because columnists are sometimes locked into mutually beneficial
relationships with politicians, the net result is a kind of  diversification of
newspaper ownership. Each newspaper has an owner (sometimes formally
constituted as a company, but generally with one individual in a commanding
role), but those to whom newspaper space has been allocated (columnists,
especially senior columnists who enjoy a kind of  territorial right to a given
number of  regular column inches) are in turn able effectively to sub-lease this
space to interested parties. Columnists sell their services to politicians on a long-
term basis, working on behalf  of  particular partisan interests.

For a newspaper to adopt strong political stances which antagonised impor-
tant power-holders was always risky. Politicians and other influential figures had
numerous tactics at their disposal for toning down press criticism, ranging from
co-optation to coercion. Any newspaper which sought to take on a powerful
individual or group needed strong backing.8 As Girling noted, ‘with powerful
protectors behind them, newspapers may also denounce or libel adversaries to a
remarkable degree’.9 For example, when Chatichai Choonavan was ousted by
the National Peace-Keeping Council (NPKC) in the 1991 military coup, Sondhi
Limthongkul, the owner of  the Phujatkan group, used his newspapers to attack
and undermine the NPKC’s credibility. He did so with the tacit backing of
Chatichai, and with the active support of  a group of  people who had been close



6  Politics and the media in Thailand

to the Chatichai government, including: Pansak Vinyaratn, former head of
Chatichai’s advisory team; Kraisak Choonavan, son of  Chatichai and one of  his
advisors; Chai-Anan Samudavanija, Chulalongkorn University political science
professor and one of  the brains behind the advisory team; Chalerm Yubamrung,
one of  Chatichai’s ex-ministers and sidekicks; and Manoon Roopkachorn,
former ‘Young Turk’ military officer and coup-maker. Sondhi made his
newspapers the focus of  opposition to the NPKC, backed up by those who had
lost out as a result of  the coup.10 When the NPKC was ousted from power after
the bloody events of  May 1992, Sondhi publicly called for Chatichai to be given
a chance to return to the premiership, illustrating the extent to which he was
allied with the ex-prime minister.

Similarly, Thai Rath, with formidable contacts in the political world and even
within sections of  the palace, was well placed to challenge power-holders. Yet the
preferred style of  Thai Rath was to achieve a modus vivendi with the government of
the day. It would typically do this by first criticising and attacking a new
administration, until the administration granted it respect and privileges in terms
of  access to information (not to mention business privileges). Generally,
successive prime ministers would conclude that it was in their interests to kowtow
to Thai Rath. General Prem Tinsulanond (1980–88), for example, who was
always anxious that the press should not scrutinise his private life, cultivated
excellent relations with Thai Rath’s owner, Kamphol Wacharapon. It is no
coincidence that Prem was able to serve a remarkable eight years in office.
Newspapers such as Thai Rath, and to a lesser extent Matichon, were able to co-
operate pragmatically with governments of  different varieties. Both welcomed
the February 1991 coup and befriended the NPKC, but both were ready to
denounce the coup-makers in May 1992 when they lost power.

Individual newspapers were rarely in a position to act alone. More often, their
political interventions had the character of  mutually beneficial collaborative
ventures, or barter trade. During the May 1992 events, anti-NPKC publications,
led by The Nation, Phujatkan Daily and Naeo Na, formed a broad front against the
military. In 1995, Thai Rath was engaged in a circulation war with Khao Sot, a
newspaper owned by the Matichon group. The result was that when Thai Rath led
a campaign against the Chuan government based on the issue of  a land reform
scandal within the Democrat Party, Matichon and Khao Sot initially lent support to
the Democrats in order to check Thai Rath’s political power. Only as weeks
passed by and the evidence of  wrongdoing by the Chuan administration
mounted did other newspapers begin to emulate the stance of  Thai Rath; until
eventually even Matichon and Khao Sot began explicitly to oppose Chuan.

The land reform scandal was partly Thai Rath’s revenge for a previous story, a
sex scandal involving prominent ‘superstar’ monk Phra Yantra. Beginning in
1994, Khao Sot had run allegations that Yantra had been engaged in sexual
relationships with a number of  women. Unwilling to support any story
spearheaded by circulation rival Khao Sot, Thai Rath had trumpeted Yantra’s
innocence until the evidence against Yantra became overwhelming. Only then
did Thai Rath switch tack and condemn Yantra, whereupon Yantra was



Politics and the media in Thailand  7

drummed out of  the monkhood early in 1995. Meanwhile, however, Thai Rath

had lost out heavily in terms of  both sales and credibility. Land reform offered
Thai Rath the chance to turn the tables on Khao Sot, demonstrating that while
Khao Sot might be able to lead the campaign to oust an errant monk, only Thai

Rath could lead a campaign to remove an entire government.

The history of  the Thai press

Understanding the distinctive features of  the contemporary Thai press involves a
degree of  familiarity with its history and origins. Significantly, the first Thai
newspaper was founded by an American, Dr Dan Bradley, in 1844. Bradley set
out to use newspapers as a means of  influencing the then monarch, King
Mongkut, and so having a broader political impact on the country. Boonrak
describes the birth of  the Thai press as ‘an indirect product of  western
expansionism’.11 Copeland notes that Bradley’s efforts were opposed by the
court, and failed within a year.12 The Siamese monarchy responded to attempts
by foreign missionaries to establish newspapers by countering with its own
publications. The first of  these was King Mongkut’s own Royal Gazette, launched
in 1858. When the Royal Gazette failed, Mongkut sought to curtail journalistic
activity in Siam. King Chulalongkorn reissued the Royal Gazette and also
supported a number of  ‘semi-official’ broadsheets.13 He also provided subsidies
to the foreign language press in order to patronise and control it, a policy which
was not entirely successful. His successor, King Vajiravudh (Rama VI), sought ‘to
make use of  the government-subsidised press as a vehicle for presenting his ideas
to the broader public’.14 Vajiravudh published his own newspaper columns
under pseudonyms, thereby engaging directly in the politics of  disputation
beyond the walls of  the palace and making newspapers ‘an obscurely influential
social institution’.15 Subsidies were provided by the government to several Thai
and English language newspapers and one Chinese language paper.16 Newspa-
pers in the period from 1912 onwards – a time of  fevered controversy within the
ruling elite as to the most appropriate form of  political institutions to be adopted
– featured numerous allegorical diatribes containing thinly disguised, but
nevertheless vitriolic, criticisms of  the monarchy and its hangers-on. Copeland
argues that the King had ‘erroneously anticipated that few would dare to openly
challenge his views’;17 the press turned out be a difficult medium to manage and
to regulate. Attempts by the court to dominate political discourse were strongly
countered by sections of  the press which referred to themselves as ‘political
newspapers’ (nangsuephim kanmuang),18 adopting a critical, oppositional stance.
This stance was epitomised by the newspaper Sayam Samai, which published a
single issue in 1917 before being closed down by order of  the government.
During the 1920s a large number of  newspapers were started which adopted
critical stances towards the Sixth Reign.19 These developments reflected the
declining popularity of  the monarch and a growing newspaper market resulting
from the emergence of  a new class of  educated, literate and under-employed
Bangkokians.



8  Politics and the media in Thailand

The origins of  the Thai press, then, lay in the efforts of  competing elite
interest groups both inside and outside the charmed circles of  power to advance
their own positions and to undermine the standing of  others. The press was
partisan to the core, each publication dedicated to cheering its friends and
discrediting its enemies. The press was also underhand, secretive and cryptic: the
identity of  columnists was disguised, and the meaning of  their articles concealed
by the use of  analogies and allusions. Newspapers were thus ‘obscurely
influential’, influencing only those sufficiently ‘in the know’ to be able to
decipher the hidden meanings, to get the jokes, to grasp the point. This was a
press created in a world of  absolute monarchy, where political openness could
only exist under severe limits. At the same time, the very existence of  the press
had the effect of  expanding the size of  the political public,20 with political
consequences which were not entirely predictable. What began as an elite
medium nevertheless had the effect of  breaking down barriers, increasing the
size of  the politically engaged and informed class.

After the end of  the absolute monarchy in 1932, the tradition of  a partisan
press continued. Both of  the leading figures of  the post-1932 period, Pridi
Banomyong and Field Marshal Phibunsongkhram, were associated with
particular newspapers which sought to advance their political causes. The Thai
press entered a period of  severe restriction and control during the tenure of
Prime Minister Sarit Thanarat (1959–63), whose ‘Announcement 17’ obliged all
newspapers to be licensed. Licences could be withdrawn for publishing
‘statements of  a certain character’, which included pro-communist statements,
statements which offended the King, and, most ominously, statements which
‘discredit the government’.21 The result was a repressive climate for the press. At
the same time, newspaper licences became a valuable commodity; speculators
purchased them at very high prices, then rented them to would-be newspaper
publishers. The resulting newspapers were often sensational and full of
inaccuracies, which Boonrak attributes to a combination of  the desire to avoid
problems with the authorities, and a sleazy tradition of  ‘journalisme à la
siamoise’.22 Ironically, the press itself  bore some responsibility for the emergence
of  the Sarit regime, having lambasted the Phibun regime and praised Sarit in
1957.23 This was not the last time that the Thai press would act in a short-
sighted fashion, hounding out one flawed government only to see it replaced by
another, arguably worse. The sole exception to the general run of  newspapers
was Siam Rath, founded and owned by the writer, scholar and later prime
minister MR Kukrit Pramoj. Siam Rath developed its own style of  serious
journalism which was essentially conservative and pro-royalist.

While the Thanom regime (1963–73) was initially less repressive in its han-
dling of  the press, Thai newspapers continued to be characterised by sex and
sensationalism at the expense of  political issues, and were considered among the
least serious in Asia.24 At the same time, improved production methods meant
that popular newspapers could compete aggressively for increased circulation.
Newspapers were content to follow, rather than to lead, public opinion;
according to Boonrak:



Politics and the media in Thailand  9

The decay of  political morality resulted in unimaginative journalism which
tamely conformed to the political whims of  the military men in power.
Businessmen who invested in newspaper enterprises in this political setting
seemed to seek merely commercial ends from newspaper publishing. Thus,
the main tendency of  newspapers in this period was to imitate all popular
features adorned by the mass mind. Thai Rath, the pro-Sarit newspaper
founded in 1958, served as an ideal model since it had been the giant of  the
popular press in terms of  circulation.25

Towards the end of  the Thanom regime, however, there were also signs of  the
emergence of  a more incisive and critical press. In 1971, a new Thai-owned
English language newspaper called The Nation was established, which sought to
practise ‘objective’ journalism to international standards (similar to that of  the
foreign-owned Bangkok Post). Early in 1973, a team of  young journalists took over
the Thai language daily Prachathippatai, turning it into a serious newspaper which
took a more progressive stance than Siam Rath.

Writing in the 1970s, Boonrak argued that the electronic media and print
media offered conflicting sources of  information:

On the one hand, there has been a communication network directly con-
trolled by a number of  public agencies and, on the other hand, there has
been a print medium, obscurely controlled by the powerful figures in the
political arena. By Western standards, the notion of  objectivity, except in
special circumstances, has been almost foreign to the Thai mass media in
general. In the context of  information flow, the press has been the primary
source to reflect and ‘lead’ some public opinion.26

The year 1973 saw the gradual rise of  the student movement, as public
resentment against the Thanom regime increased. The press was an important
element in the rising tide of  anti-Thanom feeling; while the way was led by
quality newspapers such as The Nation, Siam Rath and Prachathippatai. By the time
of  the showdown between student and military forces on 14 October 1973, even
popular newspapers such as Thai Rath and Daily News had joined the anti-
Thanom bandwagon, to the extent that on 13 and 14 October the regime sent
troops to their offices to try and censor them. Some have argued that the student
uprising of  October 1973 would not have succeeded without supportive press
coverage.27 Nevertheless, one study has argued that the media was not involved
in initiating popular pressure for constitutional and political change in 1973, but
took up these issues only after they had first been raised by the student
movement.28 Indeed, the popular press only began reporting the student
movement in detail following the controversial arrests of  thirteen student activists
on 6 October 1973.

The interim government of  Sanya Thammasak swept away long-standing
restrictions on press freedom, allowing new publications to obtain licences easily:
in 1974 alone, 177 licences were issued for new daily newspapers. At the same



10  Politics and the media in Thailand

time, this liberalisation coincided with a growing realisation that military
governments were not the only enemies of  a free press in Thailand. Corrupt
practices by newspaper owners, columnists and reporters grew increasingly rife,
and most of  the newspapers published during this period were ‘more than
willing to do service for politicians and businessmen, who had always played
dirty games for the sake of  their own personal interests’.29 At the same time, the
thriving decadence of  old-style Thai journalism was challenged by a ‘new
journalism’ which advocated objective news reporting and responsible comment,
led by The Nation, Prachacha, Prachathippatai, Siangmai and Athipat. Newspapers such
as The Nation and Prachacha advocated a democratic political order, but also
national sovereignty and economic independence.

The Thai press as a whole was not consistently supportive of  the student
movement throughout the ‘democracy period’ of  1973–6; from late 1974
onwards, there was an increasing tendency to criticise the movement.30 Anut
argues that the Thai press during this period should be divided into three groups:
right wing (such as the rabid Dao Sayam), centrist, and left wing (led by the
student newspaper Athipat).31 The electronic media, notably the army-controlled
Free Radio Broadcasting Network, were allied with conservative and rightist
forces that sought to undermine the student movement, employing the
nationalist rhetoric of  ‘nation, religion and monarchy’. These same forces sought
to exert influence over the print media, using economic pressures to bring leftist
publications into line. One example was the left-wing newspaper Prachathippatai,
which moderated its political stance in late 1975 and subsequently fired thirty-
nine ‘leftist’ reporters and their sympathisers.32 Increasingly, the media was
becoming the tool of  other power-holders and interest groups, ranging from
students to the military, rather than an independent actor or commentator.

When Kukrit Pramoj became prime minister in March 1975, Thailand was
led by a distinguished journalist and newspaper editor. Nevertheless, Kukrit
enjoyed an ambivalent relationship with the press during his time as prime
minister, and sought to establish a press council which would serve to regulate
the print media and be responsible for the issuing of  newspaper licences.
However, these minor skirmishes were nothing compared with what followed.

One of  the most controversial episodes in the history of  the Thai press was
the publication of  a photograph in Dao Sayam and the Bangkok Post on 5 October
1976, which purported to show a mock-hanging of  the Crown Prince. A student
apparently resembling the Crown Prince had taken part in a re-enactment of  the
brutal murder of  two labour activists. Many analysts believed that the published
photograph had actually been retouched by rightists to inflame popular opinion
against the students. The photograph was an important factor in unleashing the
rightist assault on Thammasat University which took place early in the morning
of  6 October, and the subsequent massacre of  student activists at the campus.33

The bloody crackdown on the student movement, and an accompanying military
coup, brought the ‘democracy period’ to an abrupt end.

In an unprecedented move, all newspapers were banned by the new rightist
Thanin government, though over the next few days most were allowed to resume



Politics and the media in Thailand  11

publication, beginning with the more moderate and conservative newspapers.
Nevertheless, the government only permitted newspapers to reopen if  they fired
certain ‘undesirable’ journalists and barred others from writing. This stipulation
affected the reporting staff  of  almost every newspaper.34 The Thanin govern-
ment also published its own ‘model’ newspaper, Chao Phraya, which was both a
commercial and a journalistic failure. The press was extremely dissatisfied with
the Thanin government, which was not only authoritarian and unresponsive to
public opinion but also consistently hostile to press freedom: some twenty
newspapers were closed down during the government’s one year in office, and all
journalists were forced to apply for work permits from the Ministry of  Interior.35

Some columnists and newspaper owners were arrested in connection with the
attempted coup of  26 March 1977; in October 1977, a second coup attempt
successfully ousted Thanin, ushering in the more moderate Kriangsak
administration and resulting in a gradual return to business as usual for the Thai
print media.

From 1977, there was a renewed flowering of  the Thai press. The self-
proclaimed ‘quality’ newspaper Matichon was founded by a group of  progressive
writers and journalists in January 1978; a number of  weekly publications were
also established which sought to continue the best elements of  the politically
engaged journalism of  the 1973–6 period. The Kriangsak period was not
entirely a happy one for the press, however; despite initial pledges to support
more openness, Kriangsak did order the closure of  a number of  publications,
and withdrew more than fifty inactive licences36 which publishers had kept in
reserve in case of  closures, thereby enhancing the government’s bargaining
power. The 1981–8 Prem administration continued Kriangsak’s policy of  an
uneasy truce with the press, maintaining friendly relations but taking no steps to
abolish legislation which undermined press freedom, and making use of
arbitrary powers to punish or threaten errant publications from time to time. Not
all pressure on the media came from the government itself; in 1985, army
commander-in-chief  General Arthit Kamlang-ek sued Matichon for libel over a
gossip-column item concerning his love life, and Matichon owner Khanchai
Boonpan went abroad for several weeks after his safety was threatened.37

The Chatichai administration of  1988–91 saw an elected politician become
prime minister for the first time since 1976. Chatichai sought to establish good
relations with the media, hosting parties for them and allegedly planning a
special budget to buy gifts for prominent columnists, a plan which was severely
criticised and so never implemented. Nevertheless, early on in the Chatichai
period ‘reports of  corruption disappeared from the pages of  the press’,38

apparently as a result of  the systematic bribery of  reporters, columnists and
editors by certain cabinet ministers, coupled with a selective policy of  intimida-
tion – partly through threats to investigate the tax affairs of  hostile columnists.
Rumours typically linked cash-dispensing allegations to Industry Minister (later
Interior Minister) Banharn Silpa-archa, and intimidation allegations to Prime
Minister’s Office Minister Chalerm Yubamrung. In 1989, Chalerm accused Thai

Rath, Matichon and Naeo Na of  trying to overthrow the government,39 claiming



12  Politics and the media in Thailand

that they were allied with ‘the old power group’ which was trying to return to
office. Chalerm’s aggressive stance led to hostile relations between press and
government. At one point, Thai Rath’s owner allegedly barred three of  his most
well-known columnists from writing, because of  the newspaper’s reluctance to
provoke scrutiny of  its tax affairs. In a no-confidence debate in July 1989,
Chalerm called upon the Ministry of  Interior to close down Thai Rath, a request
which was quietly shelved.40

In February 1990, Decree 42 – a piece of  legislation enacted by the Thanin
government which had made it an easy matter for the government to close
newspapers – was invoked against the daily newspaper Naeo Na. Following the
short-lived banning of  Naeo Na over its coverage of  the deaths of  three Saudi
diplomats, the newspaper world united around demands for the law’s abolition.
They were resisted by then Interior Minister Banharn Silpa-archa, who tried to
push through a new and potentially draconian press law. Banharn was for a time
‘boycotted’ by reporters over his stance on press freedom; ironically, he declared
that he was not afraid of  the boycott as he had his own newspaper, Ban Muang.41

The media and its supporters initiated a vigorous campaign against Decree 42,
using the symbol of  three monkeys (representing leading Chart Thai figures
Chatichai, Banharn and Sanoh Thienthong), and the slogan ‘Hear no evil, speak
no evil, see no evil’ (in Thai, literally ‘Close your ears, close your mouth, close
your eyes’).42 Under strong pressure from the media, the Chatichai government
eventually repealed Decree 42 in early 1991. The abolition of  Decree 42 seemed
to symbolise the end of  heavy-handed state intervention in the print media.
However, barely a month after the repeal of  the decree, a military coup by a
junta calling itself  the National Peace-Keeping Council led to a fundamental
realignment of  the political landscape.

The Thai press and the two Mays

One of  the first actions of  the NPKC was to announce that all newspapers
would be censored before publication; within days, these stipulations were lifted,
partly because the idea was virtually unworkable, and partly because many Thai
language newspapers gave such positive coverage of  the coup that censorship
seemed unnecessary.43 This honeymoon period was a relatively short-lived one,
however, and by mid-1991 the press was becoming increasingly critical of  the
coup group.

Boonrak and Wasant have examined the political role of  the media in the
1970s with reference to two pivotal events separated by a three-year period: the
14 October 1973 uprising and the 6 October 1976 coup. Whilst the 14 October
events illustrated the potential of  the media to help bring about progressive
change, the 6 October showed how the media could become a tool used in an
ultra-conservative backlash. To understand the political role of  the media in the
1990s, it is useful to compare the behaviour of  the media in two events also
separated by three years: the May 1992 protests which led to the collapse of  the
military-backed Suchinda Kraprayoon government, and the May 1995



Politics and the media in Thailand  13

parliamentary no-confidence debate which culminated in the demise of  the
Chuan Leekpai administration.

Many writers have portrayed May 1992 as the Thai print media’s finest hour.44

Faced with a government which controlled parliament, the military, the
bureaucracy and the electronic media, the press joined forces with opposition
parties and protest groups to bring down Suchinda. As the protests against
Suchinda intensified, the gap between reporting and reality strained viewers’
credulity beyond breaking-point. On 4 May, one of Thailand’s most popular
politicians, Palang Dharma party leader Major-General Chamlong Srimuang,
made the dramatic announcement that he would fast unto death unless General
Suchinda resigned from office.45 This major story, which made the headlines in
every newspaper the following day, went entirely unreported on the evening
television news bulletins. For the next two and a half weeks, no politically
conscious Bangkokians paid any serious attention to the news on their television
screens.46

The crowds of  protestors in Bangkok were not simply opposed to Suchinda
Kraprayoon’s becoming premier; they were objecting to a political order in
which the military and the bureaucracy exerted tremendous influence. At the
heart of  this struggle, between entrenched state power on the one hand and the
collective popular will in a rapidly changing urban society on the other, was a
battle for the control of  information. The achievement of  the press was
examined in a commemorative book published by the Reporters’ Association of
Thailand, which highlighted injuries sustained by reporters during the protests
(thirty-three reporters were hurt), intimidation of  press personnel and attempts
by the Suchinda government to silence the critical voices of  the newspapers.47

Without the courage and determination of  Thai journalists to inform the public
about the unfolding political situation, it is questionable how successful the anti-
Suchinda protests would have been.

This image of  the Thai press as the courageous guardian of  liberty and
democracy contains a great deal of  truth. At the same time, a complete
understanding of  the role of  the press in the May events requires a more
nuanced analysis. Ubonrat notes that ‘For the first time in history, the majority of
the press united against state suppression of  freedom of  expression. Profession-
alism and press autonomy prevailed over any political patronage.’48 The key
word here is ‘majority’; some elements of  the press were not wholeheartedly
behind the anti-Suchinda campaign, and others were downright sympathetic
towards Suchinda. Political patronage may not have prevailed in the May crisis,
but it was still an important issue. The anti-Suchinda role of  the Reporters’
Association of  Thailand during the May events represented the stance of  one
particular group.49 Then RAT President Banyat was known to sympathise with
the anti-Suchinda protests. Certain newspapers, notably The Nation, Phujatkan and
Naeo Na, took the lead in resisting Suchinda. Phujatkan was closely allied with the
political enemies of  the NPKC, whilst Naeo Na enjoyed strong personal ties with
the opposition New Aspiration and Palang Dharma parties. The Nation stood out
as the leading anti-Suchinda newspaper, adopting a clear liberal stance largely


