
[image: ]


 Press Silence in Postcolonial Zimbabwe

 
This book focuses on news silence in Zimbabwe, taking as a point of departure the (in)famous blank spaces (whiteouts) which newspapers published to protest official censorship policy imposed by the Rhodesian government from the mid-1960s to the end of that decade.

Based on archived news content, the author investigates the cause(s) of the disappearance of blank spaces in Zimbabwe’s newspapers and establishes whether and how the blank spaces may have been continued by stealth and proposes a model of doing journalism where news is inclusive, just and less productive of blank spaces. The author explores the broader ramifications of news silences, tacit or covert on society’s sense of the world and their place in it. The book questions whether and how news media continued with the practice of epistemic deletions and continue to draw on the colonial archive for conceptual maps with which to define and interpret contemporary postcolonial realities and challenges in Zimbabwe.

This book will be of interest to scholars, researchers and academics researching the press in contemporary Africa, critical media analysis, media and society studies, and news as discourse.

Zvenyika Eckson Mugari is Deputy Dean of the Faculty of Social Sciences and Lecturer in the Media and Society Studies Department at the Midlands State University, Zimbabwe. He also holds a Post-Doctoral Research Fellowship with the Centre for Diversity Studies, University of the Witwatersrand, South Africa.




Routledge Contemporary Africa


Press Silence in Postcolonial Zimbabwe

News whiteouts, Journalism and Power

Zvenyika E. Mugari


Urban Planning in Rapidly Growing Cities

Developing Addis Ababa

Mintesnot G. Woldeamanuel


Regional Development Poles and the Transformation of African Economies

Benaiah Yongo-Bure


Nature, Environment and Activism in Nigerian Literature

Sule E. Egya


Corporate Social Responsibility and Law in Africa

Theories, Issues and Practices

Nojeem A. Amodu


Greening Industrialization in Sub-Saharan Africa

Ralph Luken and Edward Clarence-Smith


Health and Care in Old Age in Africa

Edited by Pranitha Maharaj


Rethinking African Agriculture

How Non-Agrarian Factors Shape Peasant Livelihoods

Edited by Goran Hyden, Kazuhiko Sugimura and Tadasu Tsuruta


For more information about this series, please visit: https://www.routledge.com/Routledge-Contemporary-Africa/book-series/RCAFR





Press Silence in Postcolonial Zimbabwe

News Whiteouts, Journalism and Power

Zvenyika Eckson Mugari

[image: image]




First published 2020

by Routledge

2 Park Square, Milton Park, Abingdon, Oxon OX14 4RN

and by Routledge

52 Vanderbilt Avenue, New York, NY 10017

Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group, an informa business

© 2020 Zvenyika E. Mugari

The right of Zvenyika E. Mugari to be identified as author of this work has been asserted by him in accordance with sections 77 and 78 of the Copyright, Designs and Patents Act 1988.

All rights reserved. No part of this book may be reprinted or reproduced or utilised in any form or by any electronic, mechanical, or other means, now known or hereafter invented, including photocopying and recording, or in any information storage or retrieval system, without permission in writing from the publishers.

Trademark notice: Product or corporate names may be trademarks or registered trademarks, and are used only for identification and explanation without intent to infringe.

British Library Cataloguing-in-Publication Data

A catalogue record for this book is available from the British Library

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data

A catalog record has been requested for this book

ISBN: 978-0-367-25225-0 (hbk)

ISBN: 978-0-429-28841-8 (ebk)






Contents




	Cover

	Half Title

	Series Page

	Title Page

	Copyright Page

	Table of Contents

	List of illustrations

	Acknowledgements

	1. Colonial foundations of press silence in Zimbabwe

	2. Colonial press and intersecting loci of silencing

	3. News whiteouts under UDI and after

	4. News silence on forced removals in colonial Rhodesia

	5. The Daily News and ‘telling the land story like it is’

	6. The Herald and patriotic news on the land issue

	7. Operation Restore (colonial) Order

	8. ‘Operation Restore Legacy’ in post-Mugabe era

	9. Do-it-yourself (DIY) news and the emancipatory promise

	Index





List of illustrations

Acknowledgements

1    Colonial foundations of press silence in Zimbabwe














	Cover

	Table of Contents

	1    Colonial foundations of press silence in Zimbabwe






	i

	ii

	iii

	iv

	v

	vi

	vii

	viii

	ix

	x

	1

	2

	3

	4

	5

	6

	7

	8

	9

	10

	11

	12

	13

	14

	15

	16

	17

	18

	19

	20

	21

	22


































































































































































































































































































Illustrations



Figures
  

1.1    The Rhodesia Herald reports ‘The Mashona Rising’ 24 June 1896. The killed listing was decidedly white. Reprinted by permission. National Archives of Zimbabwe

2.1    Relief map of Zimbabwe

2.2    Map of Zimbabwe, highlighting the relocations of Chiefs Ruya and Gobo to Silobela and Chief Huchu to Charama

3.1a  and  b    Blank spaces became a common feature in The Rhodesia Herald (left) and the Central African Examiner (right). National Archives of Zimbabwe

3.2    Google aerial map of Harare showing proximity of newsrooms to their main news sources (centres of elite power).

3.3    The Zapiro cartoon depicting embedded journalism. © 2003 Zapiro. Originally published in Mail and Guardian. Republished with permission

3.4    Whiteness as a news value before and after independence. Reprinted with permission: The Herald

4.1    Map of Rhodesia showing status of land segregation by 1969 before the passing into law of the Land Tenure Act of 1969. Source: Parker, 1972

4.2    Chief Rekayi Tangwena dressed in his traditional chiefly regalia leads children of his people to the mountains where their parents are hiding after their villages had been demolished. Republished with permission. National Archives of Zimbabwe

5.1    Cartoon by Tony Namate depicting oppression of the poor, before and after independence. Source: Reprinted by permission from The Daily News

5.2    The power hierarchy to name in a typical farm invasion story at The Daily News

5.3    Front page of The Daily News on 5 April 2000. Source: Reprinted by permission from The Daily News

5.4    A typical letters to the editor page of The Daily News 13 April 2000. Reprinted by permission from The Daily News

5.5    A full page devoted to a white farmers’ account of events at his farm. Reprinted with permission from The Daily News

5.6    Close to a full page dedicated to memorialising forced evictions of white farmers. Reprinted with permission from The Daily News

5.7    A typical leader page of The Daily News Reprinted with permission from The Daily News

6.1a  and  b    Comparable headlines in the two newspapers. Reproduced with permission from The Daily News and The Herald

6.2    The Herald leader page 6 March 2000, cartoon caricature of farm invasions. Republished with permission from The Herald

6.3a  and  b    Front pages of The Herald reporting the killing of white farmers in clashes with war veterans on 17 and 19 April 2000. Reprinted with permission from The Herald

6.4    An example of how the plight of the farm workers caught up in the milieu of land occupations was seldom narrated in newspapers. Reprinted with permission from The Herald

6.5    The Herald early reporting on farm occupations used delegitimising language, e.g. ‘farm invasions’ ‘invading … farm’, including accompanying photographs of axe-wielding mobs on the march to invade the next farm. Reprinted with permission from The Herald

7.1    Notice of official Launch of Operation Murambatsvina. Reprinted with permission from The Herald

7.2    The hierarchy of primary definition on the Operation Murambatsvina story at The Herald

8.1a  and  b    The Herald front page and The Daily News front page on the 14 November 2017. Reprinted with permission

8.2a  and  b    Exit Mugabe; Enter Mnangagwa. Reprinted with permission from The Herald

8.3a  and  b    Daily News headlines marking Mugabe’s exit as the beginning of a new era in Zimbabwe. Reprinted with permission from The Daily News

8.4a  and  b    Different headlines, the same event: The Herald implicates the MDC while The Daily News blames military heavy-handedness for the August 2018 post-election violence. Reproduced courtesy of The Herald and The Daily News

8.5a  and  b    The Herald front page increasingly becomes very predictable, carrying the President’s picture or his name in the lead headline. Reprinted with permission from The Herald

9.1    Front page of the last edition of The Central African Examiner of December 1965. Courtesy of the National Archives of Zimbabwe



Tables


1.1    Cecil John Rhodes masked his stake in the RPP through proxies

5.1    Zimpapers as alma mater for most journalists in Zimbabwe. Source: Saunders, 1999

5.2    The Daily News issues of August 2002: Analysis of stories/articles on FTLRP

5.3    Language of legitimation and delegitimation of the FTLRP in The Herald and The Daily News

6.1    News story headlines ‘critical’ of the land reform programme

6.2    Headline stories on farm invasions in The Herald, March 2000

7.1    Officialdom in news sourcing at The Herald

8.1    Reasons for the dismissal of The Herald’s editor



Boxes


5.1    Fast Track Land Reform Programme timeline

5.2    Typical news headlines in The Daily News







Acknowledgements



I would like to thank the Midlands State University, my home institution, for granting me a sabbatical leave that enabled me to take up the Postdoctoral Fellowship at the University of the Witwatersrand where I was able to give my undivided attention to the task of coming up with this book.

I also wish to extend my heartfelt thanks to Professor Melissa Steyn, the Director at the Wits Center for Critical Diversity Studies, who was my host for the year-long Postdoctoral Fellowship, from August 2018 to July 2019. Mellissa, as she is affectionately called at the Center, is the humblest person I have known, and thanks to that quality in her, which made my stay at Wits very comfortable and most memorable. She read and made the most critical conceptual interventions at the very formative stages of writing the proposal for this monograph. William Mpofu, Researcher at the Centre, deserves special mention for availing his time and patiently listening and engaging me on different themes of this work during our evening retreats as we relaxed over drinks on many a Friday afternoon at the ‘Pig’. To him I owe the critical decolonial inflection in some chapters of this book. Alice Wabule, a special friend and my office mate, the Postdoctoral office would have been a very lonely affair without her. To the rest of my friends and ‘partners in crime’ at the office – Faith Lazarous, Haley McEwen, Precious Mzite, Gillian Jena, Rudo Muzite, Kudzai Vanyoro, Mbali Mazibuko – your kindness and thoughtfulness will be forever cherished.

My most heartfelt gratitude goes to the editorial staff and management of The Herald and the Daily News for providing unconditional access to their respective newsrooms for my research and for copyright permissions to reproduce pages of past issues of their newspapers as well as pictures and cartoons in this book. Thanks to staff and management of the National Archives of Zimbabwe and Mr Jonathan Zapiro for granting me permission to reproduce pictures and cartoons retrieved from their archives.

A special thank you to Professor Chipo Hungwe, Dean of Social Sciences, for your support throughout. Many thanks too go to my colleagues in the Department of Media and Society Studies: Nhamo Mhiripiri, Peter Mandava, Elikana Shoko, Caven Masuku, Patience Mushuku, (mukomana weGokwe) Lyton Ncube, (musharukwa weKanye) Albert Chibuwe, Tariro Ndawana, Nyasha Mapuwei, Beauty Muromo, Oswalled Ureke, Painos Moyo and Tichafa Mushangwe. You provided the much-needed homely and collegial environment for this work.

Last but not least, I am grateful to my family who were the main source of inspiration for my embarking on this project. Without their support and encouragement, it would have been near impossible for me to see this project through. My wife Sipikelelo, your name says it all. Thanks for persevering during many months of my being away from home. To my daughters Kiki, Yananiso and Shelo and Ray my son, most excellent children, it’s I who takes after your example. I dedicate this book to you and to my mother Otillia with love and gratitude.





1    Colonial foundations of press silence in Zimbabwe



Introduction

Zimbabwe’s colonial encounter with Europeans and her insertion into the modern global geo-political order happened to her towards the end of the nineteenth century by proxy (it can be argued) mediated by South Africa. This is not to understate an earlier history of contact between indigenous inhabitants of the territory we now call Zimbabwe with European traders of Portuguese extraction who visited the Mwenemutapa capital from their established seaports along the Mozambican coast. That earlier historical encounter, about which much has already been documented in Zimbabwe’s historiography (Randles 1979), has its legitimate place as a chapter in the history of Zimbabwe. The subject of the early pre-colonial period, however, falls outside the scope of this study. The concern here is with the news and how the press invokes news values to account for and institutionalise epistemic exclusion and silencing of alternative ways of knowing and in the process aid and abate wittingly or otherwise the maintenance and repair of systems of domination in society. This chapter provides a brief outline of the historical link between the press and the governing authority from when the first newspaper was published in Zimbabwe to the present. It also traces how the dual parentage of government and the press in modern-day Zimbabwe to South Africa.

The historical origin of newspaper production in and about occurrences in the land between the Limpopo and the Zambezi rivers is intricately linked to the founding of this territory as a British colony in 1890, with the first newspaper under the title Mashonaland Herald and Zambesian Times being published on 27 June 1891 (Gale, 1962), only a year after Cecil John Rhodes’ British South Africa Company (BSAC) had taken occupation of the territory. The publishers of this newspaper were The Argus Printing & Publishing Company Ltd., a subsidiary of the Argus Company of South Africa based in Cape Town and Johannesburg, a newspaper conglomerate with very strong links with Rhodes’ BSAC. In fact, historical record has it that the Argus Company came to set up in Salisbury on invitation by Rhodes. It is therefore instructive to note that right from its inception the press was viewed as an important if not indispensable part of the colonial enterprise. The façade of separation between those who owned and produced the press and those who ran the colonial establishment politically was kept in place and maintained throughout the colonial period on the tacit assumption that this arrangement guaranteed and safeguarded the press’s editorial autonomy, so critical for the credibility and believability of its news offerings. The BSAC and the Cape Argus had many points of intersection historically and economically as they expanded their operations across the Limpopo into new-found territory. The coincidence of mind and economic interests was clearly encapsulated in the editorial charter of all newspaper publications of the Rhodesia Printing and Publishing Company, as the Argus’ Rhodesian subsidiary company was known. In those early years of company rule, the line of separation between the press and the BSAC was indeed thin and blurred, evidenced by the fact that The Rhodesia Herald conflated its role as an impartial chronicler of events and being the colonial authority’s mouthpiece as it saw no contradiction in printing the British South Africa Company Government Gazette, as a supplement to The Rhodesia Herald. It also did not find participation in and benefiting from Rhodes’ largesse, by way of allocations of large tracts of prime land expropriated from Africans, problematic and compromising of its watchdog role.
In the beginning was communication

The coming of the Pioneer Column in 1890 did not mark the beginning of communication in Zimbabwe even among the small number of white settlers who soon dispersed in all directions from Fort Salisbury, much less so, for the African population who lived in all of the country. People were communicating. It would be to make a huge claim to assume that the way of life of the nascent multi-racial community altered in any significant way with the publication of the first newspaper to be published in Zimbabwe under the name The Mashonaland Herald and Zambezian Times by William Ernest Fairbridge, agent of the South African Argus Newspapers company, in Salisbury on 27 June 1891 (Gale, 1962). The celebration of this event has continued to distract from any serious scholarly attempt to engage with the study of communication generally, especially of the larger population of Zimbabwe who have continued to live their lives untouched by the press, those who live outside of the media circuits. The erroneous assumption that those without a press have no means of communication among themselves, partly explains why the very well organised Mashona rebellion of 1896–1897 caught the white settler community in the then Rhodesia flatfooted. Surprisingly, there has been no serious attempt made to systematically study the organisation of an intricate system of communication that was behind that uprising mediated by human agents. No system of modern technicised exchange of information could match it in potency. This is not to romanticise the oral-based communication over other more modern technology based forms of communication. It, too, had its own flaws. For example, it is doubtful that hierarchically organised as it was around spirit mediums as the messengers of Mwari 1 could have been immune to abuse by those who wielded almost unchecked power over the form and content of that message in a way that produced silencing of its own.

The other weakness derived from its reliance on human oral messaging, where the original messages were prone to being altered in the telling as the signal fires lit on top of kopjes and chain-letter messages of the Mwari cult passed from village to village. Once the human agents (the masvikiros) ‘spirit mediums’, with Mkwati at the command centre from whence Mwari spoke the word at the sacred shrine of Mabweadziva in Matonjeni, it had to be relayed through the spirit mediums of Kaguvi, the Mhondoro of central Mashonaland and other regional spirit mediums or Mhondoros such as Nehanda Nyakasikana of Mazoe and Goronga of Lomagundi areas (Ranger, 1967). Once this network of trusted spirit mediums who formed its central nervous system were taken out, the communication system that had sustained the revolt withered away, and so ended the first Chimurenga. Post-facto reconstruction of a coherent account of how the guerrilla messaging techniques behind the Shona rebellion worked is near impossible from the colonial news archive. This is partly due to histriography’s focus on individual personalities and its valorisation of the written record and documentary evidence.

That history is often involved in the production of the past in the service of the present hegemon and that it interprets that past in terms of the dominant thought patterns and prejudices of the time is evident in the debate that ensued between Beach and Ranger over the historical significance of the First Chimurenga in the history of Zimbabwe. Beach, writing from a colonial locus of articulation, premises his whole counter-Rangerian thesis on the inferiority of the African, more specifically the Shona whose capacity to organise was held in question. From that point of departure, he then goes on to argue that innocent, scattered and without a unitary state as the Shona were, they could not have been in a position to muster the organisational capacity to spearhead a centralised system of war planning and execution necessary in an uprising against white settlers. His account, however, becomes self-contradictory on many points when it makes the acknowledgement of how war spoils were discovered at the mediums of Kaguvi and Nehanda’s strongholds, a detail which should have suggested to any observer that the two must have played key roles as coordinators who had authority over how the war spoils were to be distributed. As a good historian of empire, Beach finds no contradiction in terms, in that the colonial administration in its wisdom particularly targeted chief Mashayan’ombe and that even after killing him would neither rest nor declare that the war was over, until they had arrested, tried and executed the spirit mediums Charwe (Nehanda) and Gumboreshumba (Kaguvi) and the fact that the uprising was declared to have ended after that (Ranger, 1967; Beach, 1979; Beach, 1998).

Historiography, like other objectivist knowledge systems such as mainstream journalism, is simply unconscious of the limitations imposed by its own methods in that the evidence (documentary and oral evidence obtained from trial records and accounts of interested eye witnesses) on which it bases its inductive and deductive reasoning to explain who was and who was not responsible for what during the uprising cannot wash. But what history is silent about or leaves unsaid may be far more important in promoting certain myths rather than others in a manner that sustains and stabilises hegemonic structures of oppression and unequal power relations. What even complicated matters was the incapacity of the English jurisprudence to ascertain beyond reasonable doubt who it was they had on trial, the medium Charwe or the Nehanda Spirit that possessed her, since it is also recorded that Charwe during her trial would appear to go into and out of a trance and behave in the most unpredictable manner. ‘The Nehanda medium, however, began to dance, to laugh and to talk so that the warders were obliged to tie her hands and watch her continually’ (Ranger, 1967: 309). Even more complicated would be how to decide if at the time of issuing the order to kill Native Commissioner Pollard, indeed the order came from Charwe the person or from Nehanda the Spirit, speaking through Charwe, which was actually most likely to have been the case, given the authority and force the message had on those who carried out the order. The decidability of this case becomes even trickier if one factored the religious system of the indigenous people centred on the belief of an almighty god ‘Mwari to whom respect is due’ (Wilson and Reynolds, 1972: 32). It needed to be acknowledged that the African god did not have a written word nor was there a mediating technology. God communicated directly with the people through a network of human priests and priestesses or spirit mediums present in every region and inter-generationally. In this case the spirit mediums who issued the orders and those who carried them out were not the authors of the messages, they were only vessels through which the divine will had to be operationalised. Such an argument is raised by Beach in a post-facto defence of the innocence of Charwe, the Nehanda spirit medium who was tried, convicted with the murder of Pollard and sentenced to death by public execution. The pillar of his argument though is to dismiss the notion that the Shona could have had any significant influence on the uprising implied in Ranger’s thesis. According to him only the Ndebele could have had such organisational capacity. While he accuses others of allowing themselves to be influenced by popular opinion about a Shona-instigated revolt in Mashonaland, he is blind to the influence of widely shared racist prejudices against the Shona according to which the Shona were viewed as a childlike ‘race’ in need of white protection against the more warlike Matebele. A typical Shona according to white legend was an easy-going fellow with no mind of his own and prone to manipulation (see the story of the Tangwena resistance to forced removal in Chapter 4 of the book). ‘The African is above all a merry fellow who loves life and laughter. His laughter shakes his whole body and takes possession of all his senses. He loves to chatter with his fellows and the noisier the gathering, the happier he is’ (Wilson and Reynolds, 1972: 32).

The racist stereotypes of a contended African so prevalent in the colonial press were responsible for the perfect surprise and the devastation that marked the beginning of the Mashonaland uprising. The press silence about growing discontent among the Africans with some of the more oppressive policies of the colonial (mal)administration had lulled white settlers with a false sense of security. It had also blinded them to true capabilities of African organisation, internal coherence and communication, which the apparent fragmentation of Shona chiefdoms belied. That there existed a system and a network of effective communication connecting dispersed Shona communities could be inferred from the simultaneity and seeming spontaneity of killings of white people in different regions under different chiefly jurisdictions across most parts of Mashonaland in June 1896. The communication strategy also involved acts of sabotage and disabling of the enemy’s communication systems by targeting for destruction telegraphic posts, the killing of telegraphic operators and cutting of the lines of telegraph. The Alice Mine battle in Mazoe was an illustrative case of a pervading consciousness, on both sides, of the effectivity of undercutting lines of communications as a war strategy.

Here was a system of communication whose strength lay in a dispersed network of dedicated messenger/mediums who left no written record of how they operated or of the content of the messages they relayed. It was due to the arrogance of white ignorance that The Rhodesia Herald’s reporters were caught unawares when the Mashonaland uprising erupted on 16 June 1896 and inflicted many casualties among the settler community. The Rhodesian press silence on how the proverbial shoe of colonial subjugation was pinching on the African foot was probably responsible for the Herald’s tangential reporting on 17 June 1896 when the colony was literally burning. Gale recorded the disgraceful failure of the Rhodesian press in the following terms:


The unpreparedness of the (white) people of Mashonaland for the Mashona rising when it broke out with the devastating suddenness on June 16, 1896, is indicated by the issue of the Rhodesia Herald published the following day. Lonely prospectors and miners had been murdered, the Norton family, who farmed on the banks of the Hunyani river … had been frightfully butchered, the flame of rebellion was racing from kraal to kraal, but there is not a hint of this in the issue of June 17. (Gale, 1962: 27)

The newspaper’s editorial orientation prioritised news by and about the white settler community, blunting and blinding its capacity to gauge the growing resentment among the black subject population. Even in the subsequent editions of The Herald, beginning with its 24 June 1896 edition, the paper true to its editorial charter interprets the events since the previous week in terms of white fears and opinions of the evolving crisis which the paper describes as the ‘Mashonaland uprising’ and later as the ‘rebellion’. The crisis remained top of The Rhodesia Herald’s news agenda throughout the remainder of 1896 up to the end of 1897 with the capture, trial and execution of Nehanda and Kagubi as the main instigators of the uprising.

The organisational build-up among Africans that culminated in the tragic ‘surprise killings’ of many white people in different parts of Mashonaland beginning on the evening of 15 June 1896 was missed by The Herald. Some historians later questioned the basis for describing political events and developments in Mashonaland, beginning June 1896 as a rebellion, dismissing it as a view largely based on white fear and prejudice and not on any substantively expressed understanding of the developments by Africans responsible for instigating the events (Dawson, 2011). Beach is highly sceptical of the veracity of the Shona rebellion narrative which white colonial newspapers ran and which historians such as Terrence Ranger engage with in their writing. Such a historical narrative was premised on the assumption of the existence of a highly organised and united Shona society prior to the uprising. ‘The Shona … however, had enjoyed no such political unity since the 1840s, or, it seems, before then. How, then, had they achieved such a feat of political organization by June 1896?’ opines Beach (1979: 398).



[image: ]


Figure  1.1  The Rhodesia Herald reports ‘The Mashona Rising’ 24 June 1896. The killed listing was decidedly white. Reprinted by permission. National Archives of Zimbabwe.



However, as soon as it became established fact that the Mashonaland uprising was in full swing, we are told, ‘the Herald adopted a highly responsible attitude and showed an understanding of the difficulties facing the authorities … When the Natal Volunteers and the Imperial forces arrived, the paper sent a special correspondent with them on their punitive sorties and his reports were published in full’ (Gale, 1962: 49). In fact, during the whole campaign to put down the rebellion, the colonial press establishment viewed its function as one of not only to give the news but also to keep morale alive among the settler community in the face of adversity. ‘The newspapers’ war correspondents (embeds) played their part as defenders and thus came under military discipline in addition to being newspaper correspondents’ (Gale, 1962: 47).

The colonial press did not take its lessons then, nor had it learnt any lessons close to a hundred years later, on the dangers to society of its selective silences. Julie Frederikse, in her study None but ourselves: Masses vs media in the making of Zimbabwe, illustrates the fallacy of putting great store in the assumed power of the press, which led to white Rhodesians being utterly surprised to see the Patriotic Front parties emerging winners in the 1980 elections. They had taken for a given the assumption that the Africans were not capable of holding views and opinions of their own. ‘The mass media had never asked for their views’ (Frederikse, 1982: ix). Little did they know that the Africans who had been targets of a sustained campaign of white media silence, relied on another system of communication of which the regime knew very little or nothing.

It was Ralph Ellison the writer of the 20th century fictional America in the prologue to his classic story of the invisible man who encapsulated the tragic consequences both to the invisible other and to itself of a civilisation whose means of sight rendered a segment of society invisible by simply refusing to notice. The invisible man’s complaint:


When they approach me they see only my surroundings, themselves or figments of their imagination, indeed, everything and anything except me … That invisibility to which I refer occurs because of a peculiar disposition of the eyes of those with whom I come into contact. A matter of the construction of their inner eyes, those eyes with which they look through their physical eyes upon reality. (Ellison, 2016: 3)

The inner eyes in the quote above may be viewed as an appropriate metaphor for the way mainstream professional journalism tends to ‘see’ and report the postcolonial condition of those who fall outside of a gangster class of the inheritors of colonial privilege. ‘The news spoke to us, and continues to do so, in ‘the language of conquest and domination … it is the mask which hides the loss of so many stories, all those stories of diverse, native communities we will never hear’ (hooks, 2014: 168).

South Africa has played a historically significant role as the gateway to the interior of Africa for European imperial expansion. Ever since the first Portuguese fleet of ships successfully circumnavigated the southernmost tip of the continent of Africa on 12 March 1488 in their search for a sea route to the East and subsequent occupation and development of the Cape of Good Hope first by the Dutch and subsequently by the British, winds of change continued to blow from that part of the continent with life changing consequences for people many miles into the heart of Africa. As shall be fully discussed in the following chapter, the significance of South Africa was inscribed in the very name of the transnational corporation to first set up shop in the land between the Zambezi and the Limpopo. In the name British South Africa Company (BSAC) is a clear acknowledgement of South Africa’s intermediary role in the colonisation of Zimbabwe in 1890. Many other European South African-based companies were to follow the BSAC’s pioneering example. One such company to follow hard on the BASC’s heels in 1891 was the Cape Argus, a media conglomerate which saw opportunity for growing its business in the newly established British colony north of the Limpopo.
The colonising press

It is interesting how history books on the press in Zimbabwe seem to start and end with The Herald. One of the reasons of course is that though there existed other newspapers some of which even predate it, The Herald managed to outlive them all and has remained the leading newspaper in the country to date. For example, historical sources such as the Rhodesiana indicate that such publications as the Tuli Times were in circulation at Fort Tuli when Cecil John Rhodes visited the Fort by July 1891 (Garlake, 1966: 41). Another publication that predated The Herald was the Nugget which is recorded as the first newspaper to be established barely two months after Rhodes’s Pioneer Column occupied Mashonaland, and published at Fort Victoria (now Masvingo) in 1890. Most of these early publications were handwritten or cyclostyle-produced. An important feature of early settler history is how newspaper businesses were started at every fort established as the nuclei for future European cities and towns, so that by 1895 such centres as Fort Victoria (Masvingo), Salisbury (Harare), Umtali (Mutare), Gwelo (Gweru) and Bulawayo were producing newspapers of their own to cater for information needs of white mining prospectors and farmers in their vicinity. At this point Africans were just onlookers and silent bystanders who found the press an irrelevance. Lack of the requisite literacy skills among Africans in the early days of colonial Rhodesia made the press to remain, for quite some time, a major marker of racial difference between blacks and whites, apart from skin colour. The Rhodesia Herald was to remain stuck in this foundational mode of white exclusivity in spite of the rise in literacy levels among Africans until the end of white rule.

The white-oriented press ‘was directly an outpost of the South African white press, just as the colony of Rhodesia itself was largely a product of one of South Africa’s prominent politicians and businessmen, Cecil Rhodes, who himself had links with the Argus Press’ (Dombo, 2019: 186). The link with South Africa ran deeper than this early penetration of the new territory across the Limpopo by a South African media company. Doris Lessing talks about how in spite of all protestations to the contrary, colonial society in Rhodesia from the beginning modelled itself along the South African example in about every aspect. She argues: ‘briefly then, Southern Rhodesia has modelled itself on the Union: a law passed down south is always passed within a year or so in Southern Rhodesia, under a different name. the Land Apportionment Act is the basis of Southern Rhodesia policy as the Group Areas Act is in the Union’ (Lessing, 1968: 125).

During the early years of colonial settlement, the white editors of The Herald and its sister papers were not persuaded about the need for the press to balance African opinion with white opinion on issues that were of interest to the Africans for the obvious practical reason that very few Africans if any were literate enough in the European language to be able to read and understand what was in the press anywhere. But, even as time passed and more and more Africans got educated and were able to benefit from reading the press, it was unfortunate that the old press establishment did not reflect this in its content; there were still too many impediments to the possibilities of capturing an African voice. The following two chapters present a detailed discussion of some of the obstacles that lay in the way of an African voice finding its way into the mainstream press in colonial Rhodesia. In this section we confine ourselves to discussing the South African origins of much of the print capital and how its interlocking political economy interests structured the emerging patterns of newspaper silences on African views and opinions.

The early press came to Zimbabwe from across the Limpopo, riding on Rhodes’s vision of painting most of Africa British red, from Cape to Cairo. It represented the earliest expression of the beginnings of a truly African transnational media conglomerate. Truly African in the sense that the parent or holding company, the Argus Printing and Publishing Company was domiciled in an African country, South Africa. Gale (1962) traces the career of the oldest newspaper to be published in Zimbabwe, The Herald, formerly known as The Rhodesia Herald. In that historical account Gale details Rhodes’ octopus-like interlocking economic and political interests that lay the foundations of a white monopoly press in colonial Rhodesia.


With his direct interest in the Argus Printing and Publishing Company and his appreciation of the value of a newspaper to any community, it was natural that he should turn to the Argus Company to provide this facility for his Northern colonists. The Board of the Argus Company had for some time discussed its participation in Rhodes’s great venture and had intimated its willingness to establish a business in Mashonaland when, on May 25, 1891, the Chartered Company agreed ‘to offer no facilities to any other firm’. (Gale, 1962: 3)

Although there emerged competitor newspapers from time to time, most of them either simply folded after a short while of publishing, or were simply bought over or swallowed by the media conglomerate, the Rhodesia Printing and Publishing Company to establish itself as a monopoly press at that early stage of the development of the commercial press in the then British colony of Sothern Rhodesia. Notable among such early small newspapers to meet with this fate include the Advertiser based at the eastern border city of Mutare, The Rhodesian Times and Financial News owned and published by a syndicate of private citizens who had formed the Salisbury Printing and Publishing Company based in Salisbury and the Nugget, another Harare-based publication. Gale (1962) gives a detailed chronicle of the nature of competition the RRP publications faced in the newspaper business in the early period of colonial settlement in Rhodesia which came to an end when the editor of the Herald’s competitor The Rhodesian Times fought and won a protracted legal battle against the colonial administration, but a battle that also left it financially exposed leading to its eventual takeover by the Argus Press in 1905. Whether it was by mere coincidence or by design, the Argus Company within the first decade and half of its establishment in Rhodesia had wiped out any form of competition and established itself as a monopoly press mainly through takeovers of its erstwhile competitors.

Barring its exclusion of African voices (at this stage ‘natives’ were considered as falling outside of the human), it can be reasonably argued that the media landscape of colonial Rhodesia in the first decade of the colony’s establishment was fairly diverse and plural. Archival evidence supports the view that different shades of opinion on issues of the day from all sections of the white society enjoyed a fair chance of finding expression through one or the other of the newspapers of Rhodesia.

That the emergence of the press in the then Rhodesia was part and parcel of the colonising project is often missed by those who unduly criticise The Rhodesia Herald for not carrying African opinion at its inception. To make such an accusation is not quite unlike making the suggestion that in order to equalise forces in the battle for Matabeleland for example the invading European armies were supposed to not only give the Ndebele Impis an equal number of the Maxim guns but also train them in their efficient use in battle. So in the early days of establishing a colony, settlers must have been alive to the truism: ‘whatever happens, we’ve got the Maxim and they have not’. The press was just as important, especially in its portrayal of the savagery of Matabele attacks on the Shonas as moral justification for the routing of Bulawayo, the Ndebele capital (Gale, 1958). A friendly press was thus an important arsenal in the British imperial weaponry in Africa. Carrying African views was not part of the objectives of those who started the newspaper in the first place. Its mission was unambiguously and unapologetically stated in the inaugural issue of the newspaper:


The aims the publishers will keep steadily in view will be to advance to the fullest of their powers the mining and agricultural interests, to discuss and to criticize moderately, but without fear or favour, the topics of the day or hour, and to promote fellowship and unity amongst all classes and sections of the white community (Gale, 1962: 19)

Now, to advance to the fullest the mining and agricultural interests was shorthand for lending full support to the colonial capitalist project whose methods of profit accumulation were anchored on violent mass dispossessions of the native population and driving them into semi-coerced forms of labour exploitation. A lily-livered press prone to raise alarm about ill use of the natives in the enterprise of growing a capitalist society would in fact be undermining to the ‘mining and agricultural interests’ of the new colony. While the editorial charter promised to pull no punches when it came to discussing and criticising moderately the powers that be, the output and practice on the ground attests to very little realisation of this in actuality. The Rhodesia Herald nailed its racial colours to the mast when it announced a commitment to promote ‘fellowship and unity amongst all classes and sections of the white community’. No declaration of support for the policy of racial segregation could be clearer than that. Over the years, The Rhodesia Herald proved to be the perfect early epitome of embedded journalism. With few and very scattered exceptions of editors who tried to uphold the lofty ideals of editorial autonomy, it actively cultivated and enjoyed a rather cosy relationship with the power bloc of the time up to a point when its editor was accused of having ‘joined the conspiracy of silence against the settler community’ (Gale, 1962: 8); (Dombo, 2018). The newspaper’s support for the Chartered Company in particular and the white settler community more generally may have had a lot do with its parentage. The Rhodesia Printing and Publishing Company (RPP) was a subsidiary of the Cape Argus. Cecil John Rhodes had a stake in both TNCs; the BSAC and the Argus, the parent company of the RPP which exercised no small though indirect influence. At its formation in 1894 the RPP’s shareholding structure stood as illustrated in the table below:

Gale (1962) drops many hints to impute a rather ambiguous relationship between the newspaper organisation and the colonial administration. In spite of how much the paper attempted to maintain healthy neutrality by fending off pressure from the company and ordinary settlers alike, for example, we are told that both the BSAC administration and the settler community held that the newspaper was an instrument of the company. Such an assumption, whether justified or not, was so entrenched that at the creation of the Sanitary Board for Salisbury which would provide the settlers with a platform to have a say in their own affairs, while some members were elected others were nominated as representatives of special interests. And, ‘Fairbridge (Editor of the Rhodesia Herald) was nominated as a Government member’ (Gale, 1962: 20). While a semblance of balance in alignment to different sections of the white community was vigorously pursued, the same was not the case, when it came to deciding between openly supporting white settler interests when these clashed with those of the African population. Thus, instead of being censured for joining the Salisbury Column on its invasion mission of Matabeleland as a volunteer ‘in a combined military and journalistic capacity’, John William Howard got rewarded with an appointment as first manager of the Bulawayo Chronicle. The editor of the Chronicle in his inaugural leader, describing Bulawayo and its surrounding areas as ‘the erstwhile haunts of the bloodthirst savage’ (Gale, 1962: 25) (emphasis mine), with reference to Lobengula, was characteristic of the early racist prejudice against the black people of Rhodesia. In fact, it can be argued that for the early colonial press, previous participation in frontier wars against the indigenous peoples was a default requirement for appointment as an employee of the colonial press. Both Francis Dormer and William Ernest Fairbridge had previous experience of one form or another in South African frontier wars before appointment as press men for the Argus Company. In this way they set an early precedent for what was to become routine practice for many journalists at the Rhodesian Printing and Publishing Company many years later when white reporters, with only very few exceptions, did not resist conscription into the Rhodesian Front army on grounds of maintaining professional objectivity in reporting the war.


Table  1.1  Cecil John Rhodes masked his stake in the RPP through proxies



	
Name of shareholder

	
Details of shareholding






	
Argus Company (with a controlling stake)

	
South African-based newspaper conglomerate in which Rhodes held shares




	
E.R. Syfret

	
Rhodes’s agent, holding shares on his behalf




	
John Hays Hamond

	
Rhodes’s American mining engineer








The ‘African’ press

In Zimbabwe, unlike in South Africa, no early emergence of an African press by Africans for Africans ever took off the ground until after independence. Some of the contextual factors that may have indirectly contributed to this had to do, first of all, with the late development of a critical mass of a literate African middle class who could constitute a viable newspaper market. Secondly, mainstream Christian missions of various denominations were already catering to the reading needs of the African laity through establishing presses of their own. And finally the establishment of a white-owned press catering to an African readership foreclosed the possibility for an authentically African press which could successfully challenge the oligopolistic newspaper market dominated by RPP and the Paver brothers’ project which specifically targeted an African readership. Below I present a more detailed discussion of these and other circumstantial factors that conditioned the emergence and development of an African press before and after independence in Zimbabwe in terms of how that then was also productive of certain forms of silence. The chapter concludes by examining the role of the nationalist press that developed in exile and its contribution in furthering the goals of the liberation struggle. Sylvester Dombo (2018) gives useful insights in his very incisive treatment of the historical development of the so-called independent press from colonial times through to the post-independence era in Zimbabwe.
The missionary press

When it comes to the press there are many ways in which the South African experience provided a sort of blue print for the trajectory of press developments in the then Southern Rhodesia. Christian mission stations pioneered both in spreading literacy among Africans as well as feeding that literacy with the supply of appropriate reading material in the form of bibles, prayer books, hymn books, religious pamphlets, catechism booklets and ultimately periodicals that disseminated mainly church teachings, sermons and doctrine. These periodicals eventually evolved into fully fledged newspapers. All this was done in the name of the church’s civilising mission to extend salvation to the African. The missionary press’s main objective was to serve as a channel for carrying the voice of the church on important debates about the direction the development of the colonial society should take. Caught in the crucible of the colonial racial conundrum, the church assumed for itself a social vocation and moral obligation to be the voice of the voiceless and protector of the downtrodden – the African. It is important to note that much of the history on the early functioning of the missionary press, both in Zimbabwe and in South Africa, often failed to demonstrate from the content that the publications cannot be regarded as an ‘African Press’ but a press for Africans. It provided a channel for the church to pronounce itself on issues affecting Africans but not as a channel to enable the African (the church broadly acceded to the view that the African existed in perpetual childhood, seriously in need of white tutelage) to speak his mind freely because he was generally believed to not have any.

At this point, it is important to assess the racial ideology that animated the mind of the church to establish whether it differed at all from white supremacist ideology which formed the lynch pin of colonial administration in Rhodesia. The Roman Catholic collection of pastoral instructions under the title: ‘Rhodesia – The Moral Issue’ compiled by one of the last editors of its magazine Moto issued over time to address topical issues of the day in the church’s attempt to douse flames of racial conflict in colonial Rhodesia would be a good place to start. This presents some useful insights on the intercessional thrust taken by the missionary press targeting an African audience. The church’s sentiments on the racial question, as expressed in a pastoral letter titled: ‘Purchased People’ by the Catholic Bishop of the Diocese of Umtali, Donal Lamont, in 1959 can be summarised as an admonition for the African to accept that he occupied a lower position on ‘the hierarchy of being established by the Creator’ (Plangger, 1968: 25) and for the white government to exercise their power more responsibly. Unrest in Northern Rhodesia and Nyasaland as Africans there, were pursuing the path of confrontation in pushing for their countries to secede from the Federation formed the context for the issuance of this pastoral instruction.

He chastised the colonising force to assume a more benevolent attitude in dealing with their African subjects always bearing in mind the civilisational chasm that separated them with an altruistic aim of bringing:


the benefits of their own civilization to an unprivileged people in an undeveloped country; and if in the administration of justice, they are truly impartial and constantly remember that their power is tutelary; and that they act towards the indigenous people as elder brothers in the human family, they can even perform a great work of charity by so colonizing … Moreover even though as far as growth in civilization is concerned, they may be regarded as ‘children’, they still have, just as minors can have, ‘dominium’ rights of ownership. From this it follows that any violent seizure of territory which was at the time inhabited and cultivated by a native tribe … constitutes unjust aggression. (Plangger, 1968: 31, 29)

He then proceeded to admonish the African to shun what he called false nationalism in the following words:


the African for instance, must recognize in realistic humility, that however high his thoughts may aspire to complete independence, he is as yet equipped neither academically nor technically nor economically, to assume complete control of what is rapidly becoming a highly complex and industrialised country … He must remember, too, that in spite of the inequalities which operate against him, he is undoubtedly much better off here than he would be under any other of the colonial system known in Africa, and that he certainly has infinitely more freedom now than he could ever hope to have under communism … He must not lose confidence, but firmly believe that … with the assistance of growing numbers of sympathetic and influential Europeans in Rhodesia, he will even more quickly than he imagines, obtain full social, political and economic opportunity … If his faith be great enough, he will come to recognize God’s plan for him and will see, even in the colonialism which has not been too kind to him, the unsuspecting instrument of Providence, bringing him into the one great family which is the Church, and making possible for him the eternal happiness of Heaven. (Plangger, 1968: 32–33)

The spirit of the sermons above, which betrays a pervasive British colonial paternalism cannot be missed here, counselling patience for the African to wait until the European doles independence to him as a gift in the fullness of time, a view so at odds with the Freirean injunction to the oppressed that, ‘freedom is acquired by conquest, not by gift’ (Freire, 1970: 47). The sermon conveniently forgets the inevitability of violence at the point of colonial encounter and vitiates against Fanon’s claim that ‘decolonization is always a violent phenomenon’ (Fanon et al., 1963: 2). The spirit in which this sermon was given and coming from white representatives of the church needs to be understood in the context of white privilege which the white priests had access to, too. It is quite revealing of what the church considered as its vocation and the object of its pastoral work including through its press among the natives, namely to focus the African’s mind away from carnal gratifications and to strive instead to attain salvation of the soul and heavenly bliss. Its ideal converted and baptized African was one who would be a good subject of government, the submissive type, long-suffering and law-abiding, for whom the very idea of revolting against governmental authority would be something quite alien, a taboo. ‘The Church in the colonies is a white man’s Church, a foreigners’ Church. It does not call the colonized to the ways of God, but to the ways of the white man, to the ways of the master, the ways of the oppressor’ (Fanon et al., 1963: 7). The church press was thus conceived of as an instrument with a dual function; to further the objective of civilising the African and spreading literacy which, it was hoped, would ultimately lead the African to the Bible its principal function was to ‘call’ not to listen to or be the vehicle for African thought and opinion – it therefore participated in silencing the African. The establishment press had sidelined the church’s opinion on issues of the day, and the establishment of its own press would provide the church leadership with a channel through which it could make its voice heard by those in government. In certain cases, the missionary press availed itself to government whenever government wished to reach the African constituents with its own messages.

Sylvester Dombo (2018) gives a detailed historical account of how one of the earliest church newspapers in Zimbabwe, Munyai Washe established by the Dutch Reformed Church (DRC) at Morgenster Mission in 1913 later entered into a standing arrangement with the colonial government whereby government provided the church with a grant to defray the cost of producing its paper in exchange for space for government announcements through the newspaper which had assumed the title of Rhodesian Native Quarterly. In 1926 ‘the government through the Department of Native Education commissioned the DRC to produce this newspaper for Africans. Under the arrangement the Government paid a grant of 25 pounds, which would cover the costs of publishing each issue, while mission personnel carried out the business of editing and printing the paper’ (Dombo, 2018: 8).

By instituting themselves as the authentic knowers and spokesmen for the African, the church inadvertently became participant in the silencing of African voices much along the same lines as the African Chiefs Council were to do when the Rhodesia Front government set them up as a counterweight against claims by the African nationalist leaders to be speaking the mind of the ordinary African. It is a contradiction in terms for anyone to suggest that they can speak on behalf of someone else without negating that other person’s humanity in the process. In the following chapters we present examples of how even with the best of intentions the church press under colonial rule and the ‘independent’ press in post-independent Zimbabwe somehow participated in undermining the voice of ordinary Africans they claimed to speak for. Chief Jeremiah Chirau, speaking as the President of the Chiefs’ Council in the Then Rhodesia once made the ridiculous claim that: ‘I represent a great silent majority who owe allegiance to the chiefs’ (Frederikse, 1982: 125). The important question to ask is; by what means had the silence of the ‘silent majority’ been secured and why? The actions of both traditional leaders and the church press of installing themselves to speak on behalf of the Africans was totally antithetical to the Freirean philosophy of an emancipatory praxis. He states that: ‘but while to say the true word—which is work, which is praxis—is to transform the world, saying that word is not the privilege of some few persons, but the right of everyone. Consequently, no one can say a true word alone—nor can she say it for another, in a prescriptive act which robs others of their words’ (Frederikse, 1982: 88).

The church press proved to be largely about the church speaking for and on behalf of the Africans not about letting the Africans speak. Chapter 4, 5, 6 and 7 present some examples of this in respect of the forced removals of the Tangwena and the Hunyani people in 1969–1970 under the Rhodesia Front government and displacements caused under the Mugabe government’s fast-track land reform programme from 2000, and the forced evictions of the urban poor under the government’s operation Murambatsvina in 2005. It needs to be pointed out, however, that there were vast differences of editorial orientation between newspapers run by different church missions as well as editorial policy shifts within the same publication over time as the papers responded to and were in turn shaped by the evolving history of the country. For example, while there was a great deal of similarity between the Methodist Church’s publication, Umbowo and the Catholic Church’s publication Moto in the early years of their establishment, in adopting a pro-white liberal establishment politics which advocated for a gradualist approach to political reforms for the inclusion of blacks in government which formed an important pillar of the policy of partnership espoused by colonial authorities as long as the Central African Federation lasted (1953–1963). During that period up to the early years of UDI, the standard menu in the church press addressed to an African readership included ‘moralizing campaigns against beer-drinking, laziness and polygamy’ (Dombo, 2018: 13). And it must be added that another regular feature in both Umbowo and Moto editions published towards the end of the 1950s decade and early 1960s, were regular columns critical of a brand of extremist African nationalist politics and communism with Kwame Nkrumah’s Ghana and Patrice Lumumba’s Congo being cited as bad examples which right-thinking Africans in Zimbabwe should never contemplate.

The break-up of the Federation and the rise to power of an ultra-conservative right-wing Rhodesia Front party in Rhodesia in 1962 inaugurated an era of adversarial reporting in the church press which escalated to an increasingly confrontational relationship between the missionary press and the government leading to the banning of publications, Moto in 1975 and ‘Umbowo … two years later’ (Jones, 2001: 2710).

The change in orientation, some scholars argue, may have been occasioned by the government’s closure of the African Daily News in 1964, the only daily newspaper edited by African journalists that had provided a platform for the articulation of African nationalist opinion for an African readership. Moto in particular became a thorn on the government’s side during Father Michael Traber’s editorship of the paper until the process of silencing it was initiated by Traber’s deportation. The newspaper had adopted and raised to a very high level the same grassroots brand of journalism that had been introduced by the African Daily News before its banning. According to Michael Traber, grassroots journalism refers to a journalism: ‘produced by the same people whose concerns they represent, from a position of engagement and direct participation’ it adopts ‘very different news values from the mass media, introducing “alternative social actors [such as] the poor, the oppressed, the marginalised and indeed the ordinary manual labourer, woman, youth and child as the main subjects of [their] news and features” (Atton, 2002: 16). Chapter 4 discusses examples of how the application of grassroots journalism by Moto produced a counter-narrative of mainstream news on forced removals of ordinary African villagers.
The commercial press for Africans

The establishment of a commercial press targeting an African readership did not emerge as early as did a white commercial press for obvious reasons. There was no viable market for such a paper until the few missionary schools had turned out enough numbers of literate Africans, a process which took no less than three decades from occupation. Even when a market for an African press began to appear and its acknowledgement by government was evident in government’s half-hearted support for missionary press initiatives to provide ‘safe’ reading materials for Africans, no local commercially produced newspaper venture took off the ground until in 1931 a former missionary then member of the Rhodesian Parliament F.L. Hadfield started a publication called the Native Mirror which published in Shona, Ndebele and English. This publication’s independence from government influence was highly questionable given its close association with RPP who printed and distributed it from their Chronicle offices and the Native Education Department who bought copies for African schools. Once again, just like in the case of the Herald’s mission with regards the white community, the Native Mirror looked to accomplish the same for Africans. Its purposes were clearly spelt out in Chief Native Commissioner C.I. Carbutt’s remarks at its launch, in the following terms: ‘The idea to launch the Native Mirror was to inculcate a kind of education “suitable” for the Africans … take an important place in the education and general advancement of the people for whose benefit it is published’ (Dombo, 2018: 12)

So its status as an independent commercial newspaper was quite tenuous until when it was taken over in 1936 by the Paver Brothers, intent on spreading their media empire from South Africa, where they had systemically decimated black owned newspaper businesses to replace them with a white-owned media monopoly under the brand name Bantu Press Company Limited serving a black readership. When it comes to the question of the role that a press with liberal leanings played in silencing particular black voices in colonial Zimbabwean society, it is important to make two points that media historians make about the Paver Brothers and their Bantu world project. Firstly, it is alluded that Paver was a segregationist with liberal leanings. Secondly, while the Bantu Press provided a valuable training ground for black journalists, Bantu Press ensured that ‘white editors and journalists were defining the agendas of black news’ (Dombo, 2018: 16). By the time Bantu Press comes to Zimbabwe it had established a track record in silencing radical African voices in the South African media space. Limb details how Bantu Press went on an all-out crusade of silencing African owned newspapers in South Africa as follows:


by 1931 there were nineteen African newspapers, including several linked to Congress. Yet by the mid-1930s, most independent ANC-aligned publications had either collapsed or been taken over by the white-owned media conglomerate Bantu Press. By 1951 the number of African newspapers had declined to seven, all white-owned. (Limb, 2000: 96–97)

The author without alleging white conspiracy to silence African voices lists ‘advertising profits, moderating (African) political journalism’ as the main logics behind press monopoly drive by white liberals, which fitted in well with ‘state efforts to assert political hegemony by encouraging a pliant African middle class’ (Limb, 2000: 97). By the time the Bantu world spreads its tentacles across the Limpopo in 1936 no press owned by Africans catering to an African readership had as yet emerged in this new frontier to a level comparable to the South African situation. Thus, when the Paver Brothers established their media empire in Zimbabwe, oriented to an African readership, they were tapping into a virgin market, so to speak, and in that process, preventing an authentically African press from emerging. They acquired the one existing African newspaper, the Native Mirror and renamed it Bantu Mirror. Just like in the case of the white press it had to take another South African newspaper company to invent an African press targeting an African readership market (Dombo, 2018). This problem of trusting a progressivist white liberal press, appearing to be fighting in the African’s corner, was to prove the African’s undoing, when the right-wing white government decided to silence even that white liberal owned press, there was little appetite to fight for the communication rights of Africans in the liberal establishment (see Chapter 3 on the story of the silencing of the African Daily News). That is only when the African discovers that he has always been on his own.

During the life of the Central African Federation the Bantu Press publications in the Rhodesias and Nyasaland had played a pivotal public relations function in promoting the policy of racial partnership just like other middle of the ground liberal publications of the time, such as the Central African Examiner and publications produced by different missionary establishments. Parker says of the Daily News of those days: ‘it never made money, and indeed was propped up for some years by a consortium of copper companies at the instigation of Welensky’2 (Parker, 1972: 124). But, when the Federation dissolved in 1963 and the African Daily News began to dabble in African nationalist politics the colonial establishment (an intersection of white press, politics and profit) had no more use of it and did not suffer compunction when government closed it down in August 1964.

Ranger aptly characterises the Southern Rhodesian African society of the post-1930s decades as a nation caught up in the grip of pent up resistance fervour in search of means of self-expression with all the attendant disruptions to the ordered colonial way of life, if left unmanaged. According to Ranger, ‘the spectacle of a nation in its birth-throes was obvious to very many people. In the late 1950s and early 1960s, the various traditions of Southern Rhodesian African politics seemed to come together’ (Ranger, 1970: 231). African nationalist consciousness was beginning to take shape and was evident in an evolving consensus around the quest for independence from colonial rule. Ranger’s very penetrating analysis, though, fails to make the connection between these political developments and the media’s role in them. This local context, and spurred on by the winds of political change blowing southwards from north west Africa, after Ghana’s attainment of independence in 1957, set the stage for the editorial transformation, in which the African Daily News, at the beginning of 1963, now under a new owner, the Thomson Group, morphed from a pro-racial-partnership to a pro-nationalist paper. In the white press, the pressure for change became manifested mainly in the disappearance of the more pejorative language when refereeing to Africans, with such terms as Kaffir and savage disappearing altogether and the term native being replaced by tribesman or simply African. Under the editorship of Eugene Wason, the African Daily News pioneered a model of grassroots journalism that gave it a popular appeal with its mostly rural and township based African population. The Daily News under the Thomson organisation, unlike under its predecessor owners, the Paver Brothers when it ‘had always baulked at the first hurdles’; they refused to recognise that African nationalism was a force to be reckoned with or that the African Public demanded a quality product, set about revolutionising the newspaper. Eugene Wason, its new editor;


for the first time, aimed the paper directly at the hundreds of thousands of Africans who had flocked to the banner of nationalism. The effect on the Rhodesian public was electric. The circulation of the Daily News, years ahead of its time, began to rocket. For 18 months Wason and his merry men reported the African scene as it had never been reported before. Even when Joshua Nkomo was sent to Gonakudzingwa, 450 miles away from Salisbury in the bush … Wason sent his news editor and a team in a land rover to find the detainees. They came back with news and pictures that made the government’s measures a laughing-stock. (Parker, 1972: 125)


It was this brand of ‘irreverent journalism’ which according to Parker so irked the Rhodesian Front government that it decided on the course of banning the newspaper. The first step was for this irreverent model of journalism to, against all odds, access the nationalist leaders’ voice in detention. The next logical and even more dangerous step would be to give voice to that silent majority of African women and children confined to live and die slowly from disease and hunger in the remote tribal trust lands. It had to be stopped short.


African press in exile

Frederikse only refers blithely to the two news publications belonging to the two Patriotic Front liberation movements, ZAPU and ZANU as being produced at their rea bases in Zambia and Mozambique respectively. ZAPU’s publication was called the Zimbabwe Review and that of ZANU was called The Zimbabwe News. An interesting point to note here is how the liberation movements deployed their respective radio stations in exile to good effect in countering the Rhodesia Broadcasting Corporation’s war propaganda. This was probably informed by the realisation of the limited levels of literacy among their target audiences in the rural areas where their liberation fighters had established base. This is not to say print literature was altogether abandoned as a propaganda tool. Their use had to be balanced against considerations of portability as carrying a huge consignment of publications introduced practical logistical challenges in the war zone. Thus, instead of carrying bulky newspapers with long treatises on white colonial oppression, theories of liberation among latest news of military operations at the war front illustrated news sheets, posters leaflets were part of the literature guerrillas carried with them for distribution. Both armed wings of the liberation movement appreciated the importance of an information strategy to the successful execution of the war. In her study, Frederikse interviews the media representatives of the two nationalist political parties and here is what they said:


(Abraham Mambuva, ZIPRA political commissar): “And, of course we didn’t just come into the country with our guns; we carried so many media tools – pamphlets, magazines, newspapers, cassettes, posters, stickers. And these we distributed to the masses.” (Frederikse, 1982; 112)

(Edison Zvobgo, Deputy Secretary, ZANU Publicity and Information Department): “We relied a lot on publications and pamphlets depicting the barbarism of the enemy.” (Frederikse, 1982: 112)

Both political parties attributed their winning the propaganda war against the Rhodesian Front’s more advanced heavily funded war propaganda machine to penetration and access. Zvobgo is quoted in Frederikse as saying: ‘we beat the regime’s media campaign largely because their literature could not be effectively circulated throughout the rural areas. They were unable to distribute their propaganda on a personal basis, whereas ours was being distributed door-to-door’. The above comments make two fundamental points about communications media. Firstly, media in this particular case the press were acknowledged on both sides as lethal weapons of war. After the battle of Chinhoi, The Rhodesia Herald (6 May 1966) publicised ‘the weaponry of the guerillas” media war: photographs of captured “communist” propaganda’ (Frederikse, 1982: 111). No sainting of their own media message as ‘truer’ than that of the regime is attempted here by the guerrillas. Theirs was just as much propaganda as Smith regime’s media messages about the war situation were. The only source of strength in their war communication strategy lay in their ability to reach a greater audience which the regime’s could not match. Newspapers succeed to the extent that they reach the intended audience, a fact the white Rhodesian press failed to recognise. Circulation mattered.
Cutting the umbilical cord

As has been established above the press in postcolonial Zimbabwe owes its character to a dual ancestry of a press aligned to the state and the dominant economic interests and another that is not, but both with strong historical traces to South African English language liberal press establishment.

At independence the new black government was faced with a dilemma on how to indigenise the media but at the same time continue to exercise some form of influence on this critical ideological state apparatus. It wanted to exert influence on the media without appearing to do exactly what they had criticised in the minority Rhodesian Front government of yesteryear – state manipulation of the press. The independence government also wanted to break ties with apartheid ruled South Africa as a sign of solidarity with the African liberation movements still waging a struggle for black emancipation in that country. Thus, with a grant provided by the Nigerian government the government of Zimbabwe was able to buy the South African Argus out of Zimbabwe’s biggest newspaper company and Nathan Shamhuyarira the then Minister of Information and Tourism could boldly announce: ‘the South African connection through the Argus Press has finally been severed. Not only will the media be genuinely free in an independent Zimbabwe, the media will also be responsible as well as responsive to the will of the majority’ (Jones, 2001: 2774).

To accomplish this, government set up a quasi-independent media institution, the Zimbabwe Mass Media Trust (ZMMT) ostensibly as a protective buffer against threats to the editorial independence of the new media entity that emerged from the ownership reconfiguration of the former Rhodesia Printing and Publishing Company, now Zimpapers 1981 Ltd. whose majority shareholding was now government-held in trust for the Zimbabwean public. Citing Richard Saunders on how the severance from South African influence on the media was effected at independence, Helge Rønning states:


The Trust was intended to serve as a vehicle not just for changing the staff and editorial policy of the papers, but also to oversee the transition in the management and operation of the public print media from white minority control to serving the interests of the broad section of Zimbabwean society. It was emphasized by the government that the press should be a free press responsible to the national interest and should in principle be mass-oriented, nationally accessible and nonpartisan in content. (Rønning, 2003: 197–198)

The extent of the independence government’s commitment to genuinely reform the media along the lines of decolonisation, deracialisation and democratisation remain questionable to this day as the ensuing analysis shall endeavour to illustrate.


Conclusion

Thus, the colonial press of whatever type, the white press, or the so-called African press of the missionary type or of the commercial type, indeed even the African press in exile had resulted in an arrangement where the African oppressed was given to hold the wrong end of the gun; no matter bent the nozzle how he would, he was destined to end in grief. Bend the nozzle someone indeed did try evidenced by Nathan Shamhuyarira’s proclamation of a new era in which the press was to be made ‘responsive to the will of the majority’ (Jones, 2001: 2774). But, as the following chapters shall endeavour to illustrate, the realisation of the noble goal of enabling the majority to command the weapon, to be in a position to pull the trigger, so to speak, probably still lies in the future.


Notes

1    Mwari was revered by the indigenous black population as the supreme God, creator of every living being, source of life. He communicated with mortals only through a priesthood headed by a high priest and intercessor between Mwari and his people at Mwari’s holy shrine at Mabweadziva, alternatively known as Matonjeni, in the Matopo hills. Mwari’s messages and commands (to be obeyed under pain of ostracism) were relayed to all the people through a network of loyal regional spirit mediums (oral tradition as documented in Daneel 1970; Ranger 1967; Wilson and Reynolds, 1972).

2    Sir Roy Welenskey was President of the Federation of Rhodesia and Nyasaland from when it was formed in 1953 until its dissolution in 1963.



Bibliography

Atton, C., 2002. Alternative media. Sage.

Beach, D.N., 1998. An innocent woman, unjustly accused? Charwe, medium of the Nehanda Mhondoro Spirit, and the 1896–1897 central Shona rising in Zimbabwe. Hist. Afr. 25, 27–54.

Beach, D.N., 1979. ‘Chimurenga’: The Shona rising of 1896–1897. J. Afr. Hist. 20, 395–420.

Daneel, M.L., 1970. The god of the Matopo Hills: An essay on the Mwari cult in Rhodesia. Mouton & Co.

Dawson, S., 2011. The first Chimurenga 1896–1897 uprising in Matabeleland and Mashonaland and the continued conflicts in academia. Constellations 2, 144–153.

Dombo, S., 2018. African newspapers and the development of the private press in Rhodesia, in: Private print media: The state and politics in colonial and post-colonial Zimbabwe. Springer, pp. 21–49.

Dombo, S., 2019. African newspapers limited and the growth of newspapers for Africans in Southern Rhodesia. Media Hist. 25, 183–207.

Ellison, R., 2016. Invisible man. Penguin.

Fanon, F., Sartre, J.-P., Farrington, C., 1963. The wretched of the earth. Grove Press.

Frederikse, J., 1982. None but ourselves: Masses vs. media in the making of Zimbabwe. Heinemann.

Freire, P., 2007 [1970]. Pedagogy of the oppressed (M.B. Ramos, Trans.). Continuum.

Gale, W., 1962. History of the Rhodesian printing and publishing company. Madorn Print.

Gale, W., 1958. Zambezi Sunrise: How Civilization came to Rhodesia and Nyasaland. Timmins.

Garlake, P.S., 1966. Pioneer Forts in Rhodesia, 1890–1897. Commission for the Protection of Natural and Historical Monuments and Relics.

hooks, b., 2014. Teaching to transgress. Routledge.

Jones, D., 2001. Censorship: A world encyclopedia. Routledge.

Lessing, D., 1968 [1957]. Going Home. Ballantine.

Limb, P., 2000. ‘Representing the labouring classes’: African workers in the African nationalist press, 1900–1960, in: L. Switzer and M. Adhikari (eds), South Africa’s resistance press: Alternative voices in the last generation under apartheid. Ohio University Center for International Studies.

Parker, J., 1972. Rhodesia: Little white island. Pitman.

Pinto, M., 2009. Silent citizens: On silence and silencing in journalism. Presented at the IAMCR 2009 Conference,International Association for Media and Communication Research (IAMCR), pp. 1–13. Accessed 13 June 2019 from: https://www.academia.edu/3622020/Silent_citizens_On_silence_and_silencing_in_journalism.

Plangger, A.B., 1968. Rhodesia–the moral issue: Pastoral letters of the Catholic bishops. Mambo Press.

Randles,W.G.L., 1979. Robert, R.S., (Trans) The Empire of Monomotapa: From the fifteenth to the nineteenth century. Gwelo: Mambo Press

Ranger, T.O., 1967. Revolt in Southern Rhodesia, 1896–1897: A study in African resistance. Heinemann.

Ranger, T.O., 1970. The African voice in Southern Rhodesia, 1898–1930. Northwestern University Press.

Rønning, H., 2003. The media in Zimbabwe: The struggle between state and civil society, in:Twenty years of independence in Zimbabwe. Springer, pp. 196–221.

Wilson, D.G., Reynolds, L.H., 1972. Jumbo guide to Rhodesia. Wilrey Publications.


OEBPS/images/fig1_1.jpg
i
i o

111
]t »

@__”_ﬂ__..,,.m.._,..
it xﬁ _w_

il i
il

__:.z (il ;:.
Uiy
w ._mw_s ;&.__w






OEBPS/images/cover.jpg
Routledge Contemporary Africa

PRESS SILENCE IN
POSTCOLONIAL ZIMBABWE

NEWS WHITEOUTS, JOURNALISM AND POWER

Zvenyika Eckson Mugari

s





OEBPS/images/logo.jpg
% Routledge

Tayorranci Groug
ONDON AND NEW YORK





